Pagina's

maandag 2 januari 2017

Nieuwe start... Challenge: 50 euro per week

Maandenlang stond mijn blog op stil. Het lukte door allerlei omstandigheden niet om berichten te posten. Drukdrukdruk... Manlief brak zijn elleboog, zelf kreeg ik 2x achter elkaar een hernia, toen was ik zwanger van Jochanan waar ik weer erg ziek van was met enkele ziekenhuisopnamen tot gevolg. Voor de geïnteresseerde lezer: Tijdens beide zwangerschappen van de kinderen heb ik last gehad van Hyperemesis Gravidarum, oftewel: zeer ernstige zwangerschapsmisselijkheid en overmatig spugen. Dit kan resulteren in uitdroging, ondervoeding en in een uiterst geval tot een miskraam of abortus. Jochanan werd in de zomer geboren en gelukkig gaat alles goed! We genieten dus met volle teugen van ons gezinnetje en vol energie en zin in 2017 bedacht ik een nieuwe uitdaging:
IN 2017 LEVEN VAN 50 EURO PER WEEK!

Foto: Carel Schutte

Met Peter had ik het erover. 'Hmm, als jij dat wilt, best...' Zo ongeveer begon het. Maar al snel bleek dat ik echt serieuze plannen had... Ik gaf aan dat het me leuk leek om weer te bloggen en dan mijn ervaringen hierover te delen als goede stok achter de deur...

En dan hierbij de vraag; Doe je mee? Laat in de opmerkingen tips en tricks achter, ik ben reuzebenieuwd, want ik heb geen idee of het mogelijk is...

De spelregels (let op: hier mag je natuurlijk van afwijken als je vindt dat het wel of niet bij je past, voeg gerust dingen toe of haal dingen weg)...


Wat valt er wél onder?



- Alle boodschappen qua eten, drinken, verzorgingsproducten (zowel persoonlijke verzorging als wasmiddelen).

- Babyluiers en verschoningsdoekjes (ik gebruik wasbare luiers en -doekjes en hééél af en toe koop ik een pak wegwerp, maar dat laatste zal ik nu zoveel mogelijk moeten beperken... Goede stimulans om ook mijn afval nog meer te beperken...)
- Autowassen (met een leaseauto is dit het enige dat niet bij het maandbedrag in zit dat we betalen)
- Kleding voor de kinderen (veel haal ik bij de ruilwinkel, de rest wil ik proberen bij het budget in te kopen of evt. met een bon die ik nog heb liggen)
- Cadeaus (ja àlle cadeaus... In mijn familie geven we een kleinigheidje met elkaar en hier wordt van ons 7,50 p.p. als bijdrage verwacht, dus 15 euro voor ons gezin - kids tellen niet mee. We zijn redelijk verdeeld over het jaar jarig, dus er moet gewoon voor gespaard worden... Kraamcadeautjes en cadeautjes voor vriendjes/vriendinnetjes waar we een uitnodiging voor krijgen ga ik zoveel mogelijk zelf proberen te maken en ik heb nog een doos met wat kleurboekjes, enz. dus die kan ik ook nog aanspreken.

Wat valt er niet onder (voel je vrij om hier dingen wel onder te laten vallen)?

- Autokosten (leaseauto, dus vast bedrag per maand)
- Zorgverzekering (deze betaal ik wel per jaar i.v.m. de 3% korting die je dan krijgt; in ons geval ruim 80 euro, dus de moeite waard...)
- Hypotheek
- Gas/water/licht (wel proberen we zuinig aan te doen door de verwarming zoveel mogelijk uit te laten, korter te douchen, lampen alleen aan waar we zijn en het badwater van de kids bijvoorbeeld als spoelwater voor luiers of doorspoelwater voor toilet te gebruiken)
- Kleding en schoenen voor onszelf (op dit moment niks nodig, maar je weet maar nooit...)
- Schoenen voor de kids (wil ik wel proberen, maar een goed paar schoenen kost zo een weekbudget, dus vooreerst even afwachten hoever ik kom...)
- Giften (goede doelen, kerk, enz. En nee, ik doe geen gift aan mezelf, hoor ;))
- Cadeaus voor eigen verjaardagen (sowieso ben ik niet van de megacadeaus en al helemaal niet voor de kinderen, maar deze vrijheid geef ik mezelf voor nu. Mogelijk dat ik alsnog wel van het budget gebruik maak)


Wat ga ik ervoor doen/laten?



- Minder luxe producten kopen (chips, frisdrank, enz. is gewoon duur. Buiten dat het gezonder is om het te laten staan, scheelt het ook veel afval en geld, dus 3dubbele winst. We gaan proberen deze artikelen voor als we visite hebben en/of het weekend te houden. Zal niet meevallen, want we hebben vaak visite ;))...

- Wasbare luiers gebruiken (deed ik al bij Christilène, bevalt me super, het is nauwelijks meer werk, maar het scheelt veel. Ter vergelijk; Ik betaalde voor gas en licht achterliggend jaar 37€/mnd dus aan waskosten zal het nauwelijks hebben uitgemaakt, maar een pak luiers kost al snel 12 euro... Oja, het wasbare luierpakket kocht ik helemaal compleet voor maar 150 euro. Dat geld is dus allang terugverdiend...)
- Bloggen (dit helpt me echt om vol te blijven houden... Ik houd van meedenkers, dus laat graag een opmerking achter...)
- Groenten/fruit/brood op de markt kopen (dit scheelt veel plastic afval - ik gebruik katoenen trekkoordzakjes die ik zelf maakte - en mogelijk is het goedkoper, dat laatste zal per product verschillen).
- Cadeaus zelf maken. Het gemakkelijkste is; rennen naar de winkel of even internetten en iets leuks kopen. Toch kan een zelfgemaakt cadeau net zo leuk zijn, een stuk goedkoper qua onkosten (niet qua tijd!) en ik vind het vaak een stuk persoonlijker, doordat je er veel tijd en liefde in hebt gestoken. Niet meteen zeggen: Ik ben niet creatief, ik kan dat niet, ik heb geen middelen, enz. Er zijn nl. veel soorten cadeaus om zelf te maken... Kom ik later op terug! Zoek je al snel iets? Stel je vraag even in een opmerking en ik probeer eerder iets te bedenken :)...

Voor nu: De allerbeste wensen voor 2017 en welkom bij de '50europerweek-challenge'!!

18 opmerkingen:

  1. hoi, via via je blog gevonden. Ik vind dit soort uitdagingen altijd wel leuk en ga je challenge volgen. Zelf ben ik van 100 per week boodschappen naar 85 gegaan afgelopen oktober als uitdaging en kom nu ook weer uit met minder. Wij zijn met 4 personen, 2 kids van 17 en 15 dus deze eten mee als volwassenen en hun verbruik qua drinken is ook groot. Ik wens je succes. Ik lees van hieruit naar boven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welkom, leuk! Ik heb jullie blog ook gevonden, kheb er al wat gelezen, maar nog niet alles ;)... Onze kinderen zijn nog klein, alhoewel het budget mij wel stimuleert om zo lang mogelijk borstvoeding te blijven geven, zelf prakjes voor hem te maken i.p.v. babyvoeding uit potjes en wasbare luiers en billendoekjes te gebruiken (vaak gebruikte ik voor de nacht en voor onderweg wegwerp, maar dat is toch nog behoorlijk vervuilend en tevens een aanslag op het budget...) Voor 85 euro leven met 4 'volwassenen' is echter al een hele kunst, hoor! Ik vind het knap (y)!

      Verwijderen
  2. Wat een uitdaging zeg! Wij proberen, met 2 kinderen van 100 euro rond te komen en dat vinden we al een uitdaging. Onze jongens zijn 7 en 1. De jongste heb ik inderdaad een jaar borstvoeding gegeven en krijgt geen potjes/pureetjes maar vaste voeding via de Rapleymethode. Ik vond je blog via het artikel in de krant van vandaag en ga je volgen! Wie weet wat ik nog van je kan leren...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, Welkom :)! Rapley ken ik ja! Troost je; er zijn mensen met het dubbele budget, zelfde gezinssamenstelling als jullie die nog niet weten hoe ze ermee rond moeten komen, dus 100 euro is lang niet gek ;)... Het is wel afhankelijk van welke eisen je stelt. Je kunt niet alles hebben voor 50 euro natuurlijk, dus ik heb m'n 'eisen' bijgesteld en ben gewoon eerder tevreden. Sommige mensen griezelen van 2ehands kleding, terwijl je eigen nieuwe kleding ook na 1x dragen '2ehands' is, dus ik heb er geen moeite mee. Zo bespaar ik voor de kids wel heel wat euro's per jaar (om maar een voorbeeld te noemen). Leuk dat je me komt volgen, ik hoop dat je inspiratie opdoet!

      Verwijderen
  3. Hoi, ik heb je blog gevonden via Sjoukjes blog. Wat een uitdaging, 50 euro voor bijna al je uitgaven! Wij proberen ook spaarzaam te leven maar ik heb voor alleen boodschappen al een hoger budget. Ik ga komende dagen rustig bij je lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, Leuk je te 'ontmoeten', welkom! Lees maar rustig alles eens door en vraag gerust als je vragen hebt :). Ik ga ook jouw blog eens lezen, ziet er leuk uit! Groetjes, Adrianne

      Verwijderen
  4. Wauw, topper! Wat een challenge. Wij leefde de laatste jaren als gezin met 1 kind van 50 euro per week. Maar dat ging alleen om de boodschappen qua eten. Nu met een tweede kindje heb ik het toch verhoogd naar 65 euro. Het komt ook omdat ik graag biologische groenten, fruit en vlees eet. Maar het liefst wil ik terug naar die 50, maar het lukte me gewoon niet meer de laatste paar maanden. Jammer he. in ieder geval succes! Ik ga je ook volgen, leuk :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Lori, Dankje, welkom! Ik heb besloten niet alles te kunnen. Ik wil het liefst suikervrij, enummervrij, biologisch, fairtrade, zero-waste, goedkoop, enz. maar ik kan niet alles tegelijk :(. Biologisch is weer vaak in plastic, liever zou ik een grote moestuin hebben, zodat ik alles onbespoten en zonder afval kon eten, maarja zoveel ruimte heb ik niet ;)... Toch is 65 euro voor 4 personen, echt niet veel, hoor! Doe je echt super! Maak je babyvoeding zelf? Dat scheelt voor mij echt behoorlijk op m'n budget... Succes en geniet van je kids! Ik ga je blog bekijken volgende week, eerste indruk ziet er superleuk uit, eerst ff slapen ;)... Groetjes

      Verwijderen
  5. Klinkt dom miss hoe volg je een blog krijg ik daar melding dan van?
    Wij willen dit ook gaan proberen maar zijn maar met z'n tweetjes maar verbruiken nu het dubbele...
    Dus volg je graag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toevallig schreef ik er vanmorgen dit over (ik zie je vraag nu pas, maar heb hem onbewust dus al beantwoord ;)):

      Nog steeds krijg ik dagelijks vragen over hoe je mij kunt volgen, dus nog een keer voor de nieuwe lezers. Er zijn diverse opties:
      1. Met een Google-account kun je rechts in beeld op de blauwe button 'volgen' klikken.
      2. Met een e-mailadres kun je rechts bovenin in beeld je mailadres invullen en dan op de grijze button 'submit' klikken. Je ontvangt dan een mail als ik een bericht heb geplaatst (dit kan in je spambox terecht komen, dus houd het even in de gaten. Het komt vaak voor dat je pas 10-12 uur nadat ik een bericht online heb gezet pas een update krijgt in je mailbox).
      3. Via Facebook. Ik heb een pagina aangemaakt een week of 3 terug en als je daar een 'like' geeft, kun je me volgen.
      Welkom!

      Mocht het niet lukken, laat het me even weten!

      Verwijderen
  6. jeeeeh wat vind ik dit knap van jullie. Ik moet met mijn man straks (nov) het ook kunnen.Gezien mijn man dan met pensioen gaat en we een stuk minder geld te besteden krijgen.Mijn lukt het gewoon niet om minder dan 90 uri uittegeven ,per week,En dan koop ik buiten dat om vaak 10 kilo aardappels per 3 weken ,eens in de maand of zo meel om zelf brood te bakken, en vaak vlees dat ik dan voor paar dagen of weken in de vriezer leg. dan zou ik zelfs nog meer uit geven dus. Maar ik weet niet hoe ik dit moet aan pakken ik doe eens per week de grootte boodschappen meestal is dat dan wel op op de dinsdag. Hoe moet ik dat doe? moet ik de aardappels per keer uit rekenen? en het vlees alleen dat wat ik per week gaat eten en niet voor verder de weken mee nemen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe ook 1 tot 2x per week de boodschappen, koop ook aardappels per 2 weken, koop ook meel in 1x per maand (toch al snel 15-20 euro) en ook vlees per zoveel keer (ik koop bijv. een kilo gehakt en deel dat in 6 porties, kipfilet net zo. Ongeveer 150 gram gehakt, omdat we vlees niet zo gezond en niet zo milieuvriendelijk vinden ;))...

      Tot zover de overeenkomsten...

      Nee, ik reken het niet per keer uit. Ik heb een Excellijst waarin ik al m'n uitgaven bijhoud, ik pin alles dus kan alles terugvinden. Besteed ik de ene week bijv. 20 euro aan broodmeel, heb ik de week erna 20 euro minder. In de praktijk 'spaar' ik voor dit soort uitgaven, dus tegen de tijd dat ik broodmeel nodig heb, heb ik wel bijv. 10-15 euro 'over' waardoor ik slechts een klein bedrag van de week erna gebruik en dit vaak meteen weer recht kan trekken.
      Mocht je interesse in de Excellijst, mail me gerust! Succes ermee!

      Verwijderen
  7. nou het is mee 1 x gelukt om met 50 alleen aan eten rond te komen een week. Ik maakt nu een lijstje die ik ophang met wat ik elke dag gaat eten en dat helpt wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vond het heel inspirerend om dit te lezen! En ik ga het ook weer eens met 40- per week proberen te leven, heb dit jaren geleden ook een paar jaar gedaan en het viel toen wel vol te houden! Ik hield er zelfs wel is wat aan over! Dus ik ben er al positief over!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Pff pittige uitdaging!
    Omgerekend zou dat voor ons gezin 87,50 per week betekenen. Hmmm mss wel haalbaar, maar niet als ik er ook nog cadeaus van moet kopen en de kapper moet betalen (de 4 mannen doe ik zelf, maar de 3, incl ik, dames niet)
    Wat ik wel opvallend vond aan je lijstje is dat je onderscheid maakt tussen kinderkleding en eigen kleding...waarom is dat?
    En tussen cadeaus voor buiten het gezin en binnen het gezin.

    Zelf heb ik bedacht om niet alleen de kinderen zakgeld te geven, maar ook onszelf. En daar moet ik dan ook de kapper van betalen en cadeautjes. Onze kinderen moeten voor hun broers/zussen zelf ook een cadeautje kopen van hun zakgeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. W.b. kinderkleding: Die ruil ik voornamelijk en vrijwel alles gratis. Voor ons is het aanbod gewoon minimaal. Vooral voor manlief heb ik nog nooit (!) iets 2ehands kunnen scoren. Hij is lang en heeft om die reden overhemden mouwlengte 7. Die draagt iedereen schijnbaar af, worden nooit 2ehands aangeboden. Voor mijzelf probeer ik 2ehands te kijken. Dit jaar 1 jurk gekocht bij de kringloop voor 5 euro. Voor nu is het plan om deze te gebruiken bij een bruiloft halverwege volgend jaar... W.b. kleding voor onszelf: Ik heb dit jaar voor manlief en mezelf totaal een kleine 80 euro uitgegeven in de achterliggende 10 maanden. Was voor nieuwe sokken en hemden voor hem en die jurk voor mij en nog wat, maar zou ik even op m'n lijst moeten kijken...

      W.b. cadeaus binnen en buiten gezin: Was een 'eis' van manlief. Hij wilde gewoon iets kunnen kopen voor mij zonder dat hij daarvoor aan mij budget moest vragen. Voor dochterlief (4) hebben we alles binnen budget gedaan, voor zoonlief (1) hebben we zo'n 25 euro buiten budget een grote Duplo-boerderij gekocht samen met familie, voor manlief heb ik een cirkelzaag gekocht al voor de schuurverbouwing (want het was duurder om er 1 te huren en hij had die op z'n verlanglijstje staan. In november krijgt hij dus straks op z'n verjaardag niets meer) en zelf kreeg ik voor m'n verjaardag van hem 2 broodbakboeken à 50 euro.
      Omdat het een pittige uitdaging is (qua cadeautjes heb ik alleen aan geld - dus geen zelfgemaakte cadeaus - al 120 euro per jaar nodig) leek het me verstandig om cadeautjes binnen ons gezin buiten de challenge te houden. Uiteindelijk blijf ik mezelf uitdagen en om die reden is Christilènes verjaardag wel binnen budget gekomen...

      W.b. zakgeld aan jezelf geven: Goed idee!

      W.b. dames knippen: Geen idee hoe moeilijk hun kapsels zijn, maar wellicht mag je eens proberen met behulp van een Youtube-filmpje om hen zelf te knippen? Of misschien kun je bij een kappersschool terecht? Of een knipcursus volgen? Het schijnt dat je dit geld snel terugverdient...

      Verwijderen
  10. vanaf januari 2018 gaan wij het proberen om van 50 euro rond te komen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Doordat ik een wia uitkering heb gekregen en mijn man meeverdiend, dat wel, zijn we toch flink omlaag gegaan met inkomen. ik lees nu mee, maar het lijkt me wel een uitdaging. ik zal wel moeten want vanaf eind 2020 gaan wij nog meer inleveren. ik vind het lastig maar ook wel een sport

    BeantwoordenVerwijderen