Pagina's

woensdag 22 februari 2017

'Knip, knap, zegt de schaar...' - Haren knippen

Peter en ik gaan altijd naar de kapster, al jarenlang. Heeeeel vroeger knipte mijn moeder mij, later kwam er een thuiskapster (we kregen meer 'eisen', zoals 'laagjes'...). Onze ervaringen met kapsters zijn zonder meer positief. Alleen nu ik mezelf voor de uitdaging stelde om ook het haren knippen in het budget van 50 euro te laten vallen, werd het een regelrechte uitdaging.

Inmiddels zo'n 2 jaar geleden had ik besloten om zelf te gaan knippen toen ik een kappersschaar voor maar 5 euro kocht in een pop-upstore. 1x probeerde ik het, ik werd al snel zenuwachtig, gooide het bijltje (lees: de schaar) erbij neer... Ik wilde eerst een cursus gaan volgen, gaf mezelf op, maar de dame in kwestie hield op met cursus geven, dus het 'feest' ging niet door...

Toen was het begin januari en Peter moest hoognodig naar de kapper... Ik opperde voorzichtig dat ik het wel weer zelf wilde proberen. Hij vond het prima en ik keek een filmpje op Youtube... (Tijd voor nog snel volgen van een cursus had ik echt niet meer en geld had ik er nog even niet voor over, omdat ik het liefst eerst zelf even wilde proberen, ervaren en kijken hoe het zou gaan...) Er staan veel filmpjes op internet, zowel Nederlands-, Engels- als anderstalig, maar met duidelijke beelden. Voor allerlei soorten modellen zijn er ook allerlei filmpjes, bijv. wat langer haar, korter haar, enz.

Het resultaat was dat ik dus aan de slag ging... 2 oude lakens; 1 op de grond en 1 als kappersschort met een knijper, de laptop op tafel met een filmpje (de draadloze muis bij Peter in de hand ;)), en een krukje om op te zitten... Oja en niet te vergeten: De SCHAAR...

Ik vond het wel spannend, ik geef het toe, maar het idee was dat ik het zou proberen en hij anders alsnog naar de kapper zou gaan... Het filmpje duurde maar zo'n 20 minuten, maar ik deed er maar liefst 1,5 uur over, ik ben nogal perfectionistisch...

En, het lukte :)...




Ik heb geen tondeuse en misschien ga ik deze nog een keer aanschaffen in combinatie met een cursus, wie weet... Voor nu zal ik dus iedere 6 tot 8 weken het gewoon met mijn super-spot-goedkope kappersschaar doen... 

En; mijn broertje merkte op 'Hé, Peter, heb je je haar geknipt??' Ahh, ik was natuurlijk best een beetje trots ;)...

En over de titel; Dit is wat ik me nog herinner van uuuuuuuren luisteren naar casettebandjes als we onderweg waren naar familie :)... Jullie kennen het vast wel...

8 opmerkingen:

  1. Dat heb je goed gedaan Adrianne!!
    Het ziet er heel goed uit.
    Mooi dat je man er vertrouwen in had.
    Super leuk voor jou.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank! Ja, hij is echt lief... Hij zegt al 'als het mislukt, haal ik m'n scheerapparaat er wel overheen...' Het lijkt hem fantastisch om nooit meer z'n haren te hoeven kammen, maar van mij moet hij het wat langer hebben, vind ik mooier, haha...

      Verwijderen
  2. Dag Adrianne, daar kan hij mee voor de dag komen ! Een heel werk maar je wordt er vast steeds handiger in. Zijn ook wel boeken bij de bieb over knippen, is misschien ook wel wat. Veel succes! groet Lucie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, lief, dank! Jep, dat hoopte ik zelf ook al ;). Ik zei al '1e keer 1,5 uur, 2e keer 1 uur...' Ik werd aangevuld door de familie: 'net zolang totdat ze het in 5 minuten af kan...' maar ik denk dat ik dát niet ga redden ;)... Bij de bieb hier hadden ze alleen een boek over kinderen knippen, maar het viel me wat tegen, het was een verouderd boek. Ahum, met ook verouderde kapsels... Ik ben n.a.v. m'n blog van gisteren gisteren me meteen wat gaan oriënteren voor onze dochter. Ze is nog nooit geknipt en heeft erg dun haar. Inmiddels is het ongeveer schouderlengte, dus er mag wel een keer iets af... Toch maar eens moed en een filmpje verzamelen :)... Groet, Adrianne

      Verwijderen
  3. Tegenwoordig knip ik mijn kinderen ook altijd zelf. Ben daarmee begonnen toen het knippen bij de kapper niet lukte met mijn jongste zoon. Sindsdien altijd zelf geknipt. Gedeeltelijk tondeuse en de rest met de schaar. Ik kijk kapsels af bij andere kinderen en dan doe ik het gewoon na. Al doende leert men, Ben er inmiddels behoorlijk goed in al zeg ik het zelf.
    O ja, ik knip af en toe ook mijn eigen haar en dat van mij nichtje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Dus als ik het goed begrijp heb je ook geen cursus gevolgd? Hmm, misschien moet ik dan toch het me maar gewoon eigen maken zonder cursus. Scheelt weer geld ;)... Ik ben best handig met veel dingen (al zeg ik het zelf) dus wie weet gaat dit ook steeds beter na verloop van tijd. Nu nog maar 1x gedaan en het staat voor volgende week of de week erna weer op de planning... Hoe knip je je eigen haar? In zo'n staart voorover zegmaar? Dat zag ik ook op Youtube. Ik laat het even groeien, zodat ik het weer kan doneren. Ik begreep dat het hier en daar gratis kan knippen, dat wist ik niet. Zelf heb ik het eerder gedoneerd, maar niet gratis laten knippen. Of ik meld me een keer bij een kappersschool; de studenten knippen daar ook gratis. Lijkt me gewoon leuk voor de ervaring, maar met kids en overdag is dat allemaal niet zo handig ;)...

      Verwijderen
  4. Ik knip mijn dochter van bijna drie ook altijd zelf en spaar nu voor een tondeuse omdat mijn zoon van net een jaar ook niet meer echt met bijknippen toe kan! Ik vind het geweldig van je dat je je man hebt geknipt! Mijn man heeft heel dik krullend haar dat heel hard groeit. Ik mag er niet aanzitten :) maar wil het ooit wel proberen, als hij het durft! Scheelt zoveel! Mijn haar is een stukje over mn schouders, voor een staart voorover-knipbeurt is denk ik te kort... Zou graag niet meer naar de kapper hoeven! Tips welkom :) vanaf welke lengte kun je het gratis laten knippen voor donatie? Haha, mn man zal dat wel jammer vinden zo kort! Groetjes Hilke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Hilke, Een goede reden om te sparen dan; die tondeuse :). Ooit wil ik die ook nog, maar nu heb ik andere dingen die ik eerst wil en het gaat prima met die goedkope schaar. Ik moet wel sneller weer knippen, echt wel om de 8 weken, maargoed dat is niet erg, spaar ik mooi nog even door :).

      Waarom mag je er niet aan zitten? Het voordeel van krullen is juist dat je bijna niet ziet als je iets mis knipt, het verdwijnt toch in die krullenbos ;). Dan probeer je toch eerst eens met een filmpje en doe je voorzichtig eerst een klein beetje, mocht het mislukken stuur je hem door naar de kapper. Overigens; wat kan er nou misgaan als je gewoon voorzichtig iets probeert? Je knipt maar zo geen kale plekken in zo'n bos hoor!

      W.b. je eigen haren: Misschien samen met een vriendin of (schoon)zus beide elkaars haar knippen? Of een bevriende kapster je haar laten knippen terwijl jij die avond voor hen kookt, o.i.d.? Het is een lastige lengte om zelf te knippen denk ik. Haar doneren is volgens mij vanaf 25 cm. Dus als je dan een lengte wilt overhouden bijv, net boven je schouders, moet je het wel zeker 2,5 jaar denk ik laten groeien. Op m'n profielfoto heb ik het enkele maanden geleden geknipt, inmiddels ben ik een jaar of 3 verder denk ik en kan ik het bijna weer doneren denk ik :)... Mannen vinden dat volgens mij altijd jammer, Peter hier ook :)!

      Verwijderen