Pagina's

vrijdag 10 februari 2017

Recycleren - broodzakken

Per week hebben wij zo'n 6 broden nodig; alles bij elkaar goed voor dik 300 plastic zakken per jaar. Dat kan dus minder... Sinds ik zelf broden bak, is het helemaal makkelijk. Ik hoef de deur niet meer uit :). Niet voor broden kopen en niet om plastic zakken te kopen. Ik gebruik gewoon steeds dezelfde stoffen zakken. Als ze vies zijn, doe ik ze in de wasmachine :)...

Een mini-blog over hoe je zelf eenvoudig broodzakken maakt van een oud laken/overhemd/hydrofiele luier/oid.

Zelf gebruikte ik:
- Oud wit laken
- Lintje van zo'n 50 cm (nog over van onze trouwkaarten jaaaaren geleden ;))
- Centimeter en stofschaar, evt. spelden
- Eventueel een naaimachine en/of lockmachine. Ik gebruikte de laatste, maar je kunt dit ook prima met de hand doen!

Knip een lap van 53 bij 50.

 Als de bovenkant niet afgewerkt is, kun je hier een zoom inzetten of even langslocken. Of afknippen met een (stof)kartelschaar, of... vul zelf maar in. Als het maar niet gaat rafelen, want je zit niet te wachten op draadjes in je brood...

Erna dubbel leggen met de goede kant naar binnen en op ong. 13 cm van boven leg je het lint dubbel ertussen (zie foto). Voor degenen met weinig tot geen naaiervaring: Het lusje steekt dus iets naar buiten, de losse lintjes liggen IN de zak. Straks keer je het waardoor het meteen goed zit.

 Lock/stik of naai met de hand de zijkant en de onderkant en keer de zak.

 En ziedaar; er past prima een heel brood in. Geschikt voor vloerbrood of gewoon een rond brood.

Evt. kun je er nog een tekst op maken of het opleuken met textielstift of wat je maar wilt. 

Geen tijd of zin om te naaien? Ik wil het gerust voor je doen. Zie m'n advertentie op MP. Prijs is dan 4,75 per stuk en 3 stuks voor 12,50.  5 stuks kosten 20 euro en ik maak er dan een bijpassend hoesje bij om ze te bewaren. Stuur gerust een mailtje: adjemusic@gmail.com. Ook andere formaten voor croissants, pistolets, e.d. zijn natuurlijk mogelijk. Of tasjes voor groenten/fruit/speelgoed/enz.

10 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee is dit Adrianne.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ga je hiermee naar de bakker om er je gekochte broden in te doen? En doe je daarna het brood in de stoffen zak in de vriezer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yep of naar de markt of de super. Jep gewoon met zak en al in de vriezer. Ik koop ook wel brood in plastic hoor. Ik denk maar zo 'alles wat ik niet in plastic koop is meegenomen'. Ik hang natuurlijk ook vast aan m'n budget ;). En niet iedere week lukt het me om naar de markt te gaan, dus als ik dan bij Aldi ben, slinger ik enkele broden in m'n kar. Daar kun je geen los brood kopen...

      Verwijderen
    2. koop je gesneden brood of ongesneden? Ik koop wegens laag verbruik, ongeveer 1 brood per week, altijd gesneden en haal er uit wat er nodig is. Werkt het ook met gesneden brood?

      Verwijderen
    3. Jep ik koop altijd gesneden brood. Ik ga proberen binnenkort over te stappen op zelf brood bakken, dus dan snijd ik het zelf. Ik wil het gewoon gesneden invriezen, want ik doe zelf ook alles per dag eruit halen.

      Verwijderen
    4. o, dan durf ik het wel aan. Ik hergebruik nu de plasticzakken een aantal maal. Ik ga nu zelf wat zakken maken, heb nog wel wat lapjes liggen. Dank je wel voor je antwoord.

      Verwijderen
  3. Leuk! Mijn vriend is in de overtuiging dat brood in een stoffen zak in de vriezer uitdroogt. Klopt dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat hoor ik vaker, misschien als je het langer invriest? Bij ons gaat het altijd binnen een week op, ik heb maar een kleine vriezer met slechts 4 laden waarvan 2 voor brood, dus ik heb het echt geen maanden erin. Je zou het eens met 1 kunnen proberen? Ik wil binnenkort zelf brood gaan bakken, dat is van zichzelf al een stuk droger, dus zal vast even wennen zijn, maar wel gezonder. Ik doe wel altijd het brood vrij strak inpakken, dus als het gesneden is, dat het niet uit elkaar valt omdat het anders denk ik wel sneller uitdroogt.

      Verwijderen
  4. Een lockmachine. Je maakt vast heel veel zelf. Mooi.

    BeantwoordenVerwijderen