Pagina's

donderdag 20 april 2017

Recept - hartige taart prei

Al eerder plaatste ik de foto's van de hartige preitaart. Toen ik echter vanmorgen wilde zoeken om jullie te tippen kwam met geen mogelijkheid in m'n blog het recept naar voren. Ik bleek het ergens temidden van een grote blog te hebben genoemd.

Voor degenen met interesse in een low budget recept deze week - hierbij nog een keer het recept (inspiratie haalde ik hier vandaan):



Je hebt nodig:
6 plakjes bladerdeeg (10 stuks voor 77 cent bij AH; je hebt geen hartige taart deeg nodig, die kost meteen 1,31 en met gewoon goedkoop bladerdeeg gaat het ook prima)
1/2 zakje spekjes (1 zakje kost 1,85 bij AH)
3 preien (nu in de aanbieding voor 99 cent bij AH)
200 ml melk (ik kocht ZHV volle melk voor 79 ct/liter, het kan ook met slagroom, dit kost 59 cent de goedkoopste van AH)
3 eieren (ik koop ze voor 1,30 per 10 langs de straat)
Geraspte kaas (kun je ook weglaten)

Totale kosten voor 1 hartige taart:
Bladerdeeg 46 cent
Spekjes 93 cent
Prei 99 cent
Melk 16 cent
3 eieren 39 cent
Totaal: € 2,93




Je kunt er 2 maken als je met meer grote eters bent, je kunt er een pan aardappels bij koken. Ik ga proberen de uiteinden van de prei op water te zetten. Dan schijnt er een nieuwe uit te groeien. Lijkt me een leuk experiment :). Ik houd jullie op de hoogte.

En als je iets over hebt: Af laten koelen op het aanrecht, erna in een bakje in de koelkast en de volgende dag lekker koud opeten bij de lunch, heeeeerlijk vinden wij dat hier :)!

Je gaat als volgt te werk: Oven voorverwarmen op zo'n 200 graden, bladerdeeg ontdooien, springvorm (26 cm) invetten of bakpapier erin en de plakjes erin plakken.

Prei wassen en snijden, spekjes bruin bakken (ik doe het zonder vet, want er zit al vet genoeg in), even droog deppen met keukenpapier en de prei bakken in het vet van de spek.

De eieren klop je los in een kom, je schenkt de melk erbij en doet er evt. wat kaas door. Je mengt de spekjes en prei erdoor, evt. wat peper (hoeft niet) en schenkt het mengsel in je vorm. Ongeveer een half uur in de oven en eruit halen als de bovenkant bruin is.

Eet smakelijk!

22 opmerkingen:

  1. Dit recept ga ik zeker eens proberen. Ik houd van hartig, en de prijs vind ik geweldig!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, weinig hè? kHeb vanavond nog een keer hetzelfde gehaald... We zijn er dol op ;), dus volgende week nog maar een keer :)...

      Verwijderen
  2. Hij is heerlijk. Ik had hem zonder spekjes gedaan, vanwege de vega's en met wat meer kaas. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik maak zoiets altijd met yoghurt ipv melk, en dan veeel kerrie, peper en geraspte kaas erdoor. Erg gewild hier. Handig om te lezen dat melk ook geschikt is! Groetjes Hilke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt goed, zelf ben ik niet zo dol op kerrie, maar Peter wel. Hmm, ook eens proberen ;)... Dankje!

      Verwijderen
  4. Lekker recept Adrianne! Even bewaren en binnenkort eens maken

    BeantwoordenVerwijderen
  5. een tip: met 250 gr bloem, 100 gr boter, een snufje zout en koud water maak je een heerlijk hartige taart deeg (genoeg voor een grote taart)
    het is misschien iets duurder dan de AH basic, maar ik vind een stuk lekkerder dan de bladerdeeg. En hoe leuk als variatie, een keer bladerdeeg, een keer zelf gemaakte hartige taart deeg :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt ook erg lekker! Dankje! Ik doe bladerdeeg niet eens voor het goedkope (dat ging meer over de verhouding tot het hartige bladerdeeg), maar meer voor het gemak. Ik snijd en was dan vaak 's morgens de prei en ben dan 's middags in een flits klaar ;)... Kun je dat deeg ook invriezen? Dan lijkt het me wel een goed idee om wat meer ervan te maken en dan in porties...

      Verwijderen
    2. ja, jij kunt makkelijke invriezen. Het is wat in Italië noemen briseedeeg, past bij elke hartige taart vulling. Als je iets zachter deeg wilt, kan een snufje bakpoeder bij. Ik rol op een bakpapier vel, en daarna vouw alles samen op in een cylinder vorm (zo het deeg wordt opgerold in de bakpapier). Zo het blijft mooi in de vriezer, en uitrollen is in 1-2-3 gebeurd :-D

      Verwijderen
  6. Dit is hier vaak een restjes recept. Met champignons, paprika, wortel of wat anders erbij vind ik m nog lekkerder :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Klinkt heerlijk! Ga ik zeker proberen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik maak hem ook met asperges en hamblokjes wel wat duurder maar op de markt kun je stukken asperges kopen waar niks mis mee is ik had ruim 1,5 kg voor 3 euro genoeg voor 2 taarten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je probeert de prei opnieuw te laten opkomen. Dat heb ik ook wel eens geprobeerd.
    Ik gooi prei afval, en ander groenterestanten als kontjes van bleekselderij en wortel, in de vriezer. Samen met een karkas van kip of runderbotten maak ik daar bouillon van. In botten zitten veel mineralen, de groenten restanten zorgen voor de rest van de smaak. Na het koken zeven en de basisbouillon voor je soep is klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt goed! Prei is inmiddels al zeker een cm omhoog gekomen (zie m'n laatste blog). W.b. de groenterestanten: Jaaaa, kheb schillen al ingevroren klaarliggen :)... Ga ik nog een keer een testje mee doen en blog over schrijven :)... Dankje!

      Verwijderen
  10. Bekend recept, veel liefhebbers in ons gezin. Ook lekker met een kop soep vooraf.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. En is uiteindelijk de prei helemaal goed opgekomen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb hem vanavond gemaakt en het was heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Uitje en knoflook erbij maakt het nog beter.

    BeantwoordenVerwijderen