Pagina's

donderdag 25 mei 2017

Kinderfeestje - spijkerschort voor stoere jongens gratis tutorial!

Maandag schreef ik al dat Christilène naar een feestje zou gaan woensdagmiddag. Ik besloot weer zelf een cadeautje voor de jarige te maken. De wens was o.a. een kleurboek, die pakte ik uit m'n cadeaubox (ik heb een voorraadbak met allerlei cadeautjes. Kleurboekjes, knutselspullen, enz. koop ik altijd bij de magazijnopruiming van Kruidvat (tussen de 40 en 50 cent per stuk kom je dan uit vaak, dat vind ik leuke prijsjes voor kleinigheidjes om op voorraad te hebben), verder naai of haak ik weleens kraamcadeautjes, hup in de bak erbij. Als ik snel iets nodig heb, kan ik daar iets uithalen zonder tijd eraan te besteden. 

Een leuk kleurboekje met allerlei opdrachten vond ik en pakte ik in. Maar wat moest ik daar nu bij maken? Een jongetje een schortje geven kan best, maar ik zocht iets beters. En ineens wist ik het: Een spijkerschort! Z'n papa is timmerman en ZZP't heel wat af, dus mijn vermoeden was dat hij misschien ook weleens mocht 'helpen'. Voor de zekerheid belde ik de mama (want soms hebben kids al zoiets of vinden ze juist hun papa's beroep niet interessant), maar ook zij was enthousiast. Misschien vinden jullie het gek dat ik even van tevoren vraag, maar dat doe ik bewust, om niet teleur te stellen van 2 kanten. In zo'n zelfgemaakt cadeau zit behoorlijk veel tijd en het zou jammer zijn als hij er dan al 1 blijkt te hebben. Dan kan ik beter iets anders verzinnen wat hij nog niet heeft.

Het werd dus een spijkerschort. Ik zocht via Google, maar vond geen geschikt exemplaar voor kinderen om na te tekenen, dus bedacht zelf maar wat. Hieronder een werkbeschrijving zodat je zelf aan de slag kunt! Succes!


Je hebt nodig:
- Oude spijkerkleding (broek, jurk, rok, jasje, oid)
- Riem, band en anders gewoon een lang stuk stof waar je zelf een band van naait
- Evt. contrasterende stof (bijv. bruin, beige, zwart, lichtblauw of wat je leuk vindt) Zelf gebruikte ik nog een zwarte rok erbij (niet op de foto)
- Biaisband (of dit maak je zelf)


Zelf had ik dit jurkje op de stapel gelegd om te bewaren voor verknippen. Was nog prima verder, maar ik draag het nooit meer en ik dacht dat ik er nog wel iets leuks mee kon. De riem zat al in de tas om weg te doen, maar ineens bedacht ik dat die van pas kon komen. Even passen bij Christilène, knijper erop om de maat te weten en starten maar...

Ik knipte voor een knijperschort van ong. 50 cm breed en 30 cm hoog (jongetje werd 4 jaar en schortje was aan de grote kant, zodat hij er langer mee kan doen dan 1 jaar):
- 1 stuk contrasterende stof ong. 55x35
- 1 stuk spijkerstof ong. 52x33
- 1 stuk contrasterende stof een stukje kleiner, bijv. 30x20
- 1 stuk spijkerstof iets lager, maar breder, bijv. 40x15 (leuk als hierin nog een zak zit of leuk om hier een zakje op te naaien. Tip: Doe dat eerst! Ik bedacht het pas later en moest toen behoorlijk prutsen, omdat het al vastgestikt zat...)


Naai het kleinste stuk contrasterende stof ongeveer in het midden op het grote stuk spijkerstof. Ik gebruikte de rolzoom van de zwarte rok als bovenkant (scheelt weer afwerking). Ik sloeg de zijkant en onderkant gewoon 2x dubbel en stikte het erop. Zelf heb ik donkerblauw garen voor de bovendraad en zwart garen voor de onderdraad gebruikt. Bijv. cognac in je bovendraad kan ook leuk staan met spijkerstof of je kunt decor garen gebruiken of een siersteek. Zelf heb ik gewoon garen en een rechte stiksteek gebruikt. Ik stikte in het midden nog 1x door, zodat de zwarte stof 2 vakken heeft, maar dit kun je ook bij de volgende laag tegelijk doen (nl. die kleinere spijkerstoflaag)

Ik had donkerblauw biaisband gekregen en stikte die bovenlangs het kleine spijkerstofdeel:

Speld het kleine spijkerstof deel vast. Ik deed dat aan beide kanten schuin, maar dat hoeft niet. Stik het vast.

Doe dit dus als eerste, dat scheelt prutsen! Ik knipte een borstzakje uit. Als je een zakje hebt wat erop gestikt is, kun je het lostornen en opnieuw stikken. Deze zak zat erin en ik heb het rondom uitgeknipt (ong. 1 cm naad) 

Daarna eerst de zijkanten en onderkanten gespeld en gestikt:

Vervolgens de bovenkant 

Filmen en dikke lagen naaien gaat lastig tegelijk, maar ik deed een poging... Door 7 en 8 lagen spijkerstof... Iedere keer ben ik blij met m'n Ome Jan, dat snap je vast wel als je dit ziet :)... 

Leg aan de bovenkant de contrasterende stof 1 cm over de spijkerstof heen en stik deze vast. Als je geen gebruik maakt van een bestaande rolzoom, kun je ook een halve cm rekenen door het dubbel te vouwen en te stikken. Nu speld je de spijkerstof vast op de achterste laag en knip je de achterste stof op maat door overal 1/2 tot 3/4 cm over te houden. 

Speld rondom de zwarte stof over de spijkerstof heen. Huh, zul je denken, waarom dat dan? Omdat het uit dikke lagen bestaat en ikzelf anders al snel heb dat 1 van de lagen onder de biaisband uitkomt en ik tig keer opnieuw moet stikken. Zomaar ineens bedacht ik deze 'oplossing. Doordat je de achterste laag over de voorste speld, erna het biaisband eromheen vastspeld, hoef je aan de achterkant niet zo nauwkeurig te kijken, omdat je alleen in de gaten moet houden of zowel de spijkerstof als de zwarte stof aan de voorkant goed zitten :)... Zo zie je maar; ik pruts ook maar wat ;0. Er zijn vast handiger manieren, voor mij werkt dit goed...

Dan de band erop stikken. Let op: Als je een vrij dikke stugge band hebt, wordt dit handwerk wanneer je machine niet al te krachtig is. Doe voorzichtig, want je draad kan breken of erger: Je naald :(... Zelf ben ik beste maatjes met mijn Ome Jan en die is geeft geen krimp hierin, maar dat is niet voor iedere oom weggelegd ;)...

Zelf deed ik het als volgt: Ik naaide zowel links als rechts even de band vast (zoals op de foto hieronder: Van boven naar beneden, snappen jullie me? Ik heb geen close-upfoto). Je kunt ook zoals bij het keukenschortje bandjes maken om te strikken aan de achterkant. Of 1 lange band: Neem dan de breedte van de spijkerschort (ong. 50 cm) + 2x 45 cm om te strikken. Of maak de spijkerschort in 2 delen en laat de strik aan de voorkant komen in het midden tussen beide delen in.

Daarna stikte ik de hele band vast aan zowel boven- als onderkant behalve de lus (zie hieronder)

Ik legde een lus in de band voor de hamer en stikte deze vooruit, achteruit (draad knapte) en vooruit, zodat het goed vast zat. En nogmaals; doe dit met de hand als je machine dit niet gaat trekken... 

Zoals je ziet is het echt een dik pak. Maar liefst 4 lagen van de stugge riem, 1 laag spijkerstof en de achterste laag contrasterende stof... Je kunt voor het gemak nog een nivelleerplaatje gebruiken, doe ik ook vaak, dan blijft je naald minder snel steken. 

Toemaar Ome Jan ;)...

KLAAR :)!

Met wat gereedschap van Peter voor de foto:

Zoals je ziet komen alle vakjes en zakjes erg goed van pas...

Een mooie hamer-lus:

Peter heeft nog wel wat oud gereedschap, maar in dit geval koos ik voor papieren gereedschap om erbij te doen, omdat ik verwacht dat z'n eigen papa genoeg heeft ;)...

Gewoon zoeken op 'kleurplaat gereedschap' en je vindt van alles. Ik printte het uit, tekende het over met zwarte stift (even tegen het licht, bijv. een raam houden) en Christilène mocht het inkleuren. Ik knipte het uit en stak het in de zakjes en vakjes met haar hulp.

We pakten het in met een samen-gemaakt-van-klei sterretje:

Het feestje was leuk en na afloop kreeg ze een tasje vol lekkers mee, ze vond het helemaal geweldig. Bij thuiskomst vertelde ze tegen m'n vriendin 'en weet je: We kregen zelfs een pakje drinken!!' Zo groot kunnen dus 'kleine' dingen zijn... Ze krijgt nooit een pakje thuis, alleen bij m'n oma. Ze vindt het dus ook erg speciaal ;)... Zo schattig om te zien. Ze heeft 4 smarties op in de auto naar huis en zat bijna te knikkebollen aan tafel. Zelfs haar bordje met preitaart waar ze altijd zo dol op is, kwam niet leeg... Haha, geslaagd dus :). Bedankt!




20 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee! Ik. Ben zelf helemaal niet handig met naald en draad en vind het altijd heel bijzonder als de kinderen iets zelfgemaakts krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een super idee en wat zal de jarige trots zijn , nu kan hij nog beter zijn vader helpen . Een doos met kadotjes had ik vroeger ook altijd staan zo handig.

    Gr Henriette
    www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk! Ik had wel al gelezen dat hij online kwam en was heel benieuwd. Echt super leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje ;)! Dit formaat kan ook prima voor een 8-jarige hoor *hint* :P...

      Verwijderen
  4. Superrrrrr! Zoals jij wat bedenken kunt! Een gave!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah lief van je, dank! Ik deel het graag met anderen, vandaar de gratis tutorials :)...

      Verwijderen
  5. Wat een waardevol kado. En zo schattig dat Christilène blij is met een pakje drinken. De halve smoesjes uit je vorige schrijven heb ik uitgeprobeerd bij mijn kleinkinderen. Ze vonden het heerlijk. En de pappa's en mamma's genoten mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je de soesjes hebt geprobeerd, heerlijk hè? Stiekem had ik van tevoren zelf ook geproefd, mmmm lekker ;)...

      Verwijderen
  6. Dag Adrianne, leuke ideeen steeds. Ik gebruik voor stugge stof een leernaald. Dat is een dikke naald, nr 90, met een speciale punt, zodat die gemakkelijk door de stof gaat. Als het erg dik is moet ik toch ook nog met de hand de machine bedienen. Veel plezier met je projecten. Francine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jep, dat kan ook! Zelf gebruik ik overal m'n gewone standaard Schmetz naalden voor. Gewoon te lui om te wisselen, hahaha ;)... Ik ben verwend met m'n machine, die ragt overal doorheen tot nu toe...

      Verwijderen
  7. Wat een leuke schort is dat geworden. En heel stoer ook. Zelf kan ik dit helaas niet.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alles valt te leren :P... Ik kon 6 jaar geleden ook niks, kreeg een naaimachine voor m'n verjaardag en ben begonnen :)... Het is echt niet moeilijk en ik heb er veel lol in gekregen. Ik heb geen naailes gehad en als ik iets niet weet, vraag ik m'n moeder of iemand met meer naai-verstand dan ik :)...

      Verwijderen
  8. Wat heb je dat weer leuk verzonnen.
    Knap van je , zal je best succes mee hebben. Super leuk kadootje hoor.
    Spijkerstof is lastig naaien vind.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarom ben ik zo blij met m'n machine... Met een nivelleerplaat gaat hij net zo gemakkelijk door spijkerstof als door katoen... Dank voor je bericht!

      Verwijderen