Pagina's

zaterdag 27 mei 2017

Recept pindarotsjes

Donderdag hadden we een high tea aan 'ons mam' gegeven voor Moederdag. Iedereen nam iets mee, vooraf hadden we het afgestemd en 1 van de dingen waar wij voor zouden zorgen: Pindarotsjes. 

Hierbij ons recept voor ruim 60 (!) pindarotsjes:

Je hebt nodig:
Chocola (wij gebruikten van Aldi 2x200 gram melkchocolade en 1x200 gram pure chocolade)
Ongezouten pinda's
Roomboter
Evt. spikkels (hoeft niet

Voor de verdere bereiding:
Pan
Lepels
Bakpapier
Trechter
Boterhamzakje

Melkchocolade 2,69, puur 99 cent en pinda's weet ik niet meer (bon al weggedaan). Rond de euro, maar het kan 99 of 89, maar ook 79 cent zijn. Weet iemand het zo ;)?

Smelt wat boter in een pan 

Heb geduld, doe het niet te snel, anders zit het vast in je pan :(...

Breek de chocolade in stukken (wij doen eerst de melkchocola, erna puur). 

Als de chocola begint te smelten kunnen de pinda's (in halfjes of heel) erin. Wacht tot alles gesmolten is en roer het steeds door. Officieel moet je wachten tot je chocolade is afgekoeld tot een bepaalde temperatuur, enz. anders kan het wit uitslaan. Bij ons krijgt het de tijd daarvoor niet... Bovendien doen we bij deze warme temperaturen altijd de chocola in de koelkast, dus slaat het sowieso snel wit uit. De smaak is er niet minder om, dus wij gaan voor het gemak :)...

Pak 2 lepels, schep 1 vol met het chocolade-pinda-mengsel en veeg het met de ander tot een mooi rotsje op je bakpapier.


Vul de bakplaat helemaal. Het mooiste is als ze elkaar niet raken, dan houd je de randjes mooi rond. Je kunt natuurlijk ook juist wel alles tegen elkaar aan maken. Gewoon 1 bakpapier vol met chocolade gieten (bijv. op een ovenbakplaat). Erna breek je alles in stukken. 

Weer een nieuw klontje boter in de pan, pure chocolade erin en werkwijze herhalen.

Doe een boterhamzakje in een trechter, hang het goed over de rand, zodat het niet erin zakt.

Doe wat pure chocolade in het zakje in de trechter

Draai het zakje bovenaan dicht (als een spuitzak) en knip onderaan een klein hoekje af

Spuit het over je melkpindarotsjes voor een luxe effect


Als je dit ook wilt bij je pure chocolaatjes, moet je van tevoren iets van de melkchocola bewaren door het op dezelfde manier in een zakje in een trechter te gooien. 

Evt. kun je nog spikkels, hagelslag, stukjes pinda erop gooien. Deze waren favoriet bij de kids:

Maar ook wel bij de groten hoor ;)...

En ziedaar; een grote schaal vol... Voor nog geen 5 euro meer dan 60 pindarotsjes. 

Het feit dat er ruim 2/3 'verdween' duidt erop dat we niet de enigen zijn die het lekker vinden ;)...

Uiteraard kun je ook een gedeelte van de chocola gebruiken. Of er stukjes speculaas of schuddebuikjes doorheen doen i.p.v. pinda's (tip in de reacties van iemand laatst, dank!). 
Of ander soort noten, lekkere rozijnen of krenten of een mengelmoes hiervan. Veel succes ermee!

Geniet van het heerlijke weer! 

15 opmerkingen:

  1. O wat heerlijk zulke snoeperijen! Als ik iets lekker vind zijn het wel pindarotsjes met pure chocola.. Hmmmm...

    Ook lekker trouwens om chocola te smelten en er rozijnen/cranberry's door te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Cranberry's zijn we hier niet dol op, maar ik vind rozijnen wel lekker, mmmm lekker ;)!! Thnx!

      Verwijderen
  2. Dat ziet er goed uit! Ik denk dat ik daarmee hier thuis ook punten zou scoren!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed idee waar ik even aan herinnerd moest worden. Ik smelt de chocolade echter altijd au bain marie, dan hoef je ook geen boter in de pan te doen en loop je ook niet het risico van aanbranden. Ik breng het water aan de kook en haal dan de pan van het gas. Erin dan het pannetje met chocolade en roeren maar. Het water hoeft ook echt niet aan de kook te blijven, de chocolade is namelijk zo gesmolten. Ik ga inderdaad de volgende keer gewoon een een hele plak maken en dan in stukken breken. Lekker gemakkelijk en het kan toch niet heel naar binnen. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmmmm.....dat ziet er lekker uit! Ik zit gewoon te likkebaarden achter de pc ;-d. De chocolade bij Emté/Dirk is trouwens nog goedkoper: 100 gram voor 0,49.
    Kijk voor andere lekkere recepten eens bij laura's bakery.
    Groetjes, Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je tip! Die zitten voor mij niet in de buurdorpen en moet ik dan verder voor rijden, maar voor anderen vast heel handig, thnx!

      Verwijderen
    2. Ze hebben de chocolade ook bij AH (van AH basic), alleen geen wit.

      Verwijderen
  5. Wat een leuk en lekker recept.Binnenkort maar een keer uitproberen al denk ik dat het niet lang zal duren voordat de schaal leeg zal zijn.
    Fijn weekend
    gr Henriette
    www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Arianne, ze zien er echt zalig uit die pindarotsjes! Maar mag ik je off topic een vraag stellen? Ik wil namelijk wasbare luiers voor onze nieuwe baby gaan gebruiken. De tweedehands keuze is reuze! Maar welke zijn nou goed? Liefs Mirjam alias Vlierbloesem van creatief met weinig.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lastig, want 'zoveel bibsjes, zoveel luiers' :P... Zelf ben ik fan van prefolds, echt fan, ik zou het weer kopen. En van tweedehands. Hoelang moet je nog? Je bent al de zoveelste die het vraagt... Eens even een blogje aan wijden binnenkort. Staat op m'n lijstje, maar ik heb zooooveel om over te bloggen :P...

      Verwijderen
    2. Topper bedankt alvast hoor! ;-)

      Verwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen