Pagina's

woensdag 28 juni 2017

Cadeautip - havermoutkoekjes voor een prikkie

Afgelopen zaterdag wilde ik wat lekkers bakken, omdat de koektrommel leeg was. Heb ik in de achterliggende jaren amper tot nooit havermout gekocht en gegeten, tegenwoordig gaat het hard. Ik ben verbaasd over dit budget-ingrediënt voor van alles en nog wat. Lekkere plaatkoek, pannenkoeken of nu dus deze koekjes:

Het recept vond ik bij Laura. Ik heb het recept iets aangepast naar wat ik in huis had. Ik nam het recept en deed het keer 3, omdat ik zag dat ze wel een week goed bleven in de trommel (en dat was achteraf maar goed ook, lees maar mee...)

Ik gebruikte zelf:
90 gram roomboter
200 gram kristalsuiker (gewone suiker, geen fijne suiker of basterdsuiker, had ik gewoon niet)
3 eieren
1 zakje vanillesuiker (ik heb geen extract, ajj slechte bakster, ik weet niet eens waar je zoiets koopt)
300 gram bloem
200 gram havermout
Ong. 3/4 zakje bakpoeder (omdat dat er nog lag, volgende keer misschien een halve of hele ;))
Snuf zout


Dan meng je het per soorten bij elkaar (zie haar site onder de foto's voor de opsomming):



En toen vergat ik iets essentieels... Foto's te maken van het eindresultaat... Ik had nl. haast... Ik bakte broden, deed klussen in huis, had 's middags die maaltijd bij de kerk en toen de oven aanstond bedacht ik 'oei, koektrommel leeg, tijd voor aanvulling, dus NU koekjes maken...' Tafel werd gedekt, ik zorgde voor de kids en we moesten meteen eten als het brood uit de oven kwam en ondertussen liep ik vanaf de tafel op en neer, niet heel handig dus...

Ik heb niet getest of ze een week goed blijven... Gisteravond (ohhhh) zijn de laatste koekjes opgegaan. Maar; lees maar mee, ik kan het verantwoorden :)...

Peter was met de schilder aan het werk en samen moesten ze even 'keuren'. Veelbetekenend vonden ze het 'een te klein stukje om goed te kunnen proeven, daar is een groter stuk van nodig'. Tsja, toen ze nog warm waren, was het eng om ze te eten (waarschuwing!)... Zoooo lekker, je zou er een bakplaat van leegeten...

Peter beloofde hem dat hij er ook wat meekreeg. Ik wilde het even netjes meegeven (ik heb niet eens meer plastic zakjes), dus pakte een wit papieren zakje (update: van de groothandel, als je via Google erop zoekt vind je ze vanaf enkele euro's per 50 stuks), stempelde er met zwart de tekst op:

Daarbij kreeg ik nog even 'schrik'. Ik pak de 'u' en Christilène zegt 'dat is de u'. Ik schenk er geen aandacht aan, maar als ze bij de 't' ook nog zegt 'en dat is de t' staar ik haar met open mond aan. 'Hoe weet jij dat?!' Nonchalant 'ohh, dat weet ik gewoon'... Sorry, ik weet echt niet waar ik kijken moet, ik mag dan juf zijn geweest, ik stimuleer haar dus echt niet in dit soort dingen, ze mag lekker haar eigen tempo bepalen. Pffttt, helemaal verbaasd en geen idee hoe ze erbij komt... 

De tekst lukte in ieder geval ;)

10 koekjes erin, bovenkant 2x dubbelvouwen, nietje erin, henneptouw eromheen en een ster van klei (simpel te maken: witte Actionklei, plat maken, koekuitsteker erin, gaatje erin maken met een satéprikker en laten drogen):

Ik heb gewoon laatst met Christilène zitten kleien en heb er wat in mijn voorraadbox gestopt. Makkelijk om klaar te hebben liggen, dat blijkt wel weer:

De ladder kon weer terug naar de buren even verderop (Peter heeft zaterdag de dakrand erop gemaakt, dus het dak is nu definitief afgewerkt) en hij merkte op 'je kunt ook wel zo'n leuk zakje voor hen maken'. Dus zo gezegd, zo gedaan en ook een zakje voor de buurvrouw. Deze keer met een hartje:

Van de 38 koekjes vonden er dus al 20 hun weg in papieren zakjes naar anderen:

En zondag uit de kerk hadden we onverwachts visite en we namen steeds bij de koffie een koekje, dan gaat het onbewust hard :). Geeft niet, het was lekker en zeker aan te raden...

Even een snelle prijsberekening:
Roomboter: 54 cent
200 gram kristalsuiker: 13 cent
3 eieren: 39 cent
1 zakje vanillesuiker: 7 cent
300 gram bloem: 11 cent
200 gram havermout: 18 cent
Ong. 3/4 zakje bakpoeder: 6 cent
Snuf zout reken ik niet
Totale kosten: 1,48 voor 38 koekjes... Het waren bij mij lekker hoge koekjes, zeker cm of 4 doorsnee en ruime cm hoog. Je kunt ze kleiner en platter maken en zo meer koekjes uit dezelfde hoeveelheid halen. Of je ze ook kunt invriezen weet ik niet, geen tijd voor uitproberen gehad, ze waren al op ;)...

W.b. het geven van dit als cadeautje: Dit kan ook leuk rondom winter/Kerst met een ster bijvoorbeeld, op een bruiloft met koekjes in hartvorm en hartje eraan met tekst 'liefdeskoekjes/gelukskoekjes/oid', naar een verjaardag, op visite, nieuwe woning, juffen/meestercadeau (juf met hartje, meester met ster bijv. en tekst 'fijne vakantie!' 'Bedankt voor alles!' enz), enz...
Kortom: Naar mijn idee kun je het zo gek niet bedenken met dit cadeau of het is supergeschikt overal voor (nouja, bijna overal voor dan :))...

En in het kader van minimaliseren moest ik ineens aan het mooie boek van Laura Kieft denken, nl. 'Taarten bakken en versieren'. 


Al een hele poos nieuw in de kast en nog nooit iets uit gemaakt... Om eerlijk te zijn ben ik niet zo'n bakster, ik vind het op zich wel leuk, maar er zijn mensen veel beter in dan ik en ik vind andere dingen leuker... Wie kan ik blij maken met het boek?  Verkocht
In mijn Marktplaats-shop plaats ik allerlei dingen die ik verkoop, alhoewel ik ook via Facebook dingen verkoop. Al die kleine bedragen bij elkaar maken dat ik steeds dichter in de buurt van m'n spaardoel kom, nl. het etentje :)... Ik heb er zin in :)!!

Gebruik je weleens havermout in recepten? Wat zijn dingen die jij 'ontdekt' hebt in je zoektocht naar bezuinigingen? Dingen die je voorheen niet at en nu wel? Of voorheen wel at en nu niet meer? 
De plaatkoek viel in de smaak begreep ik op m'n blog, per mail en op Facebook. Goed om te horen, ik ga eens kijken of ik nog eens wat kan bedenken :)...

49 opmerkingen:

  1. Toevallig maakte mijn dochter en ik zondag ook voor het eerst havermout koekjes. Dan met cacao erin. Ze waren heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Havermoutkoekjes, heerlijk! Maar toch al lang niet meer gedaan, goed idee voor dit weekend. Hier in huis is de plaatkoek van Teunie Luijk ook een enorme favoriet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vind trouwens de kadoverpakking ontzettend leuk, die heb ik gepind om ook zelf zo te maken voor een volgende verjaardag ofzo! Dank voor het idee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk idee, die ga ik ook een keertje maken! En je verpakking is helemaal superleuk! Ik heb vanille-extract een keer online gekocht. Daar doe ik nu al best een aardig poosje mee. Bij Gekruid.nl ofzo, maar het kan zijn dat dat inmiddels anders heet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. kHeb begrepen dat je het zelfs in de super kunt kopen, ik ga eens kijken :)...

      Verwijderen
  5. Wat een leuk blog heb je!
    Hoewel jullie voor een deel heel anders leven dan wij en daarnaast in een andere fase van het leven zitten, vind ik het boeiend om bij anderen te lezen hoe zij reilen en zeilen.

    Ik weet dat je een druk leven hebt, maar ik toch heb een paar vragen/opmerkingen over wat ik in jouw blogarchief gelezen heb :-)

    Vanille- of amandelessence koop je in bijna elke supermarkt, het zit in kleine flesjes (cm of 6 hoog), die bij de bakprodukten staan. Je doet er heel lang mee.

    Wij gebruiken vrij veel havermout: in koekjes, door het pannenkoekenbeslag en in ieder geval elke dag een flinke schep in de yoghurt.

    Het viel me trouwens op dat jij bij de kostenopsomming van de baksels nooit het elektra- of gasverbruik noemt. Dit komt er dus eigenlijk nog wel bij.

    V.w.b. jullie etentje: zou het zo erg zijn als je het restant 'gewoon' uit jullie € 50-challenge behaalde overschot haalt, mocht je jullie doel niet halen? Ik zou er niet te krampachtig aan vasthouden, je moet jezelf zo nu en dan iets gunnen, als het kan (en die indruk kreeg ik tenminste wel).

    Kun je in een broodmachine gekneed deeg na het rijzen laten staan om een volgende voorraad te kneden en te laten rijzen en ze daarna tegelijk in de oven afbakken?
    Ik bak in een broodbakmachine én in de oven, maar 1 brood tegelijk is qua energieverbruik natuurlijk relatief onzuinig.

    Ik las dat jouw melk snel verzuurt, dat dit mogelijk te maken heeft met het warme(re) deel van het land waar jij woont. Zelf heb ik door heel Nederland heen gewoond (behalve in het hoge Noorden), maar dit nog nooit meegemaakt. Onze halfvolle melk (geen budgetmerk, weet niet of dit scheelt v.w.b. de samenstelling) blijft altijd een week goed na opening in de koelkast. Wij gebruiken het alleen maar eens per dag in de koffie/cappuccino, vandaar dat wij er lang mee doen.
    Invriezen vind ik gedoe en in ons geval ook niet nodig. Als we weten dat we het niet op krijgen, bijvoorbeeld als we langdurig weggaan, koop ik een halve liter.

    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Ivy, welkom!

      Jep dat verbruik noem ik niet, omdat ik ook dan tijd bijv. zou moeten rekenen. Als ik naar de winkel rijd zou ik ook brandstof, evt. parkeerkosten, e.d. moeten rekenen. Nadeel is dat het per oven erg wisselt, vandaar de keuze voor alleen de ingrediënten, die kan iedereen hetzelfde kopen :)

      Etentje: De bedoeling is niet krampachtig, maar juist om te laten zien voor mensen die het echt niet hebben dat je zulke dingen wel kunt doen, als je er zelf voor aan de bak gaat (bijv. zelf iets naaien, bakken, enz. en dan verkopen :))

      Jep zo doe ik het, eerst kneden, dan 1e rijs, 2e kneden, 1e rijs, 1e kan dan doorgerold worden, 3e kneden en 1e rijs waarna de 2e doorgerold kan worden. De 1e 2 laat ik voor de 2e rijs bovenin de koelkast staan, 3e op het aanrecht. Zodra ze even hoog zijn gaan ze tegelijk op het rooster in de oven :)...

      Geen idee waar het aan ligt, we wonen op de Veluwe, maar invriezen gaat prima voor ons of bijv. in een hartige taart, milkshake, pannenkoeken, oid :)

      Laat maar weten als er nog vragen zijn :)!

      Verwijderen
  6. Wat leuk! Waar kun je die stempels kopen? Ik vind het er zo leuk uit zien...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze heb ik oooooooit bij Kruidvat gekocht, is al jaren geleden :)

      Verwijderen
  7. De havermoutkoekjes zijn hier ook favoriet! Koekjes bakken en zakjes versieren heb ik een keer op een verjaardagsfeestje van één van de kinderen gedaan, gewoon met stift een tekening laten maken op het zakje, ik denk dat ze toen ongeveer vijf jaar waren. We bakken hier zoveel mogelijk op zaterdag ivm lagere stroomtarief, scheelt toch weer op het stroomverbruik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk idee! Bij ons is 2 stroomtarieven duurder dan 1, omdat we te weinig verbruiken. Dan moet ik perse savonds of in het weekend wassen, stofzuigen, strijken, brood bakken, enz, enz. Dan nog is de vraag of ik het red om goedkoper uit te zijn. Poos geleden heb ik het uitgezocht, maar voor ons was het niet rendabel. Wel een goed idee als het voor jullie werkt!

      Verwijderen
  8. Leuk die koekjes zo in zelfgemaakte zakjes.
    En dat boek ziet er leuk uit! Ik ben al een tijdje op zoek naar een taarten boek dus ik ga gauw op je mp kijken :)
    Ik bak ook graag havermoutkoekjes, zo lekker! Maar ook mueslirepen en cakejes (laurasbakery) zijn hier geliefd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk idee, kga nog eens verder kijken op Laura's site :)! En welkom op MP :)

      Verwijderen
    2. Helaas, ik vond de prijs niet helemaal in verhouding staan tot de nieuwprijs. Maar ik zag her en der dat het een erg geliefd boek is dus je gaat er vast iemand blij mee maken!

      Verwijderen
  9. Leuke kadotip!
    Vanille-essence kun je heel gemakkelijk zelf maken.
    200 ml. sterke drank (rum, wodka)
    2-3 vanillestokjes
    een afsluitbare (schone) pot/fles
    doe de drank en de door midden geknipte vanillestokjes in de pot/fles. Stokjes moeten onder staan. Deksel erop, goed schudden. Dan laat je het minimaal 2 maanden staan, langer is misschien nog wel beter. Blijf het een paar keer per week schudden. Soms geef ik dit als kadootje aan een bakster.
    Yasr

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dan moet ik al naar de winkel, we gebruiken geen alcohol, dus nooit in huis. Klinkt simpel dat recept, eens zien wat het kost en wat goedkoper is, thnx! Waar gebruik je het allemaal voor? kHeb er nog nooit van gehoord (slecht van mij, I know ;))

      Verwijderen
  10. Oh leuk, deze ga ik ook maken als de koektrommel leeg is!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuke blog weer! Een cadeautip die ik vorige week maakte: een (nieuwe) theedoek versierde ik d.m.v. allerlei kantjes en bandjes in de smaak van de ontvanger. Ik stikte ze er op met de naaimachine.De bandjes en kantjes heb ik grotendeels allemaal van de kringloop. Je hebt maar kleine stukjes nodig en dus al snel genoeg.
    Groeten,
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuk idee, zeg!! En theedoeken heb je niet snel teveel ;). Kan ook met een gastendoekje, dat deed ik weleens :), dankje voor het idee!

      Verwijderen
    2. o, ja wel hoor. Ik heb 3 theedoeken en dat is ruim voldoende. Als ik nieuwe krijg gaan die gelijk de kado doos in of naar de kringloop zodat iemand anders er plezier van heeft. Handdoeken, theedoeken etc je hebt er al snel te veel van.

      Verwijderen
    3. Ach, hopelijk weten mensen dan dat je het niet op prijs stelt, dat bespaart een teleurstelling :). Vooral zo'n handgemaakt cadeautje zou ik al snel een plaatsje geven in m'n kast. Ik heb aan 3 te weinig. Iedere dag een schone, maar ik was niet iedere 3 dagen :). Ik heb er dus zeker een stuk of 7 en als er een gat of vlek in komt, gebruik ik het met ramen zemen of met soppen als droogdoek. Het schuift steeds een stukje op ;)...

      Verwijderen
    4. Ik zou het niet redden met 3 theedoeken (ook al heb ik een vaatwasser en was ik niet elke dag). Zoals hierboven ook al opgemerkt, je kunt ze ook zo prettig gebruiken voor andere zaken.

      Verwijderen
  12. Wat een leuke blog. Dank je wel voor het delen van het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Waar koop je die witte papieren zakken? Ik wil nog even zeggen dat vanille essence iets anders is dan vanille extract. Vanille extract is sterker geconcentreerd , en van echte vanille gemaakt. Vanille essence is alleen een vanillesmaak. Ik heb het zelf uitgeprobeerd, en je proeft echt het verschil. Je kunt vanille extract bij een winkel kopen zoals de bakzolder.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je kunt trouwens ook vanillesuiker in een afsluitbare pot met suiker doen, en dan drie tot vier weken laten staan. Dan heb je echte vanillesuiker

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb soortgelijk iets een keer gehoord, maar dan met vanillestokjes en suiker. Dankje!

      Verwijderen
  15. Oh ja, deze van Laura zijn echt superlekker! En ze zijn prima in te vriezen ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Onze oudste heeft ze vanmiddag gemaakt als afscheid voor een juf. Ze zijn lekker geworden. Dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De koekjes zullen vast lekker smaken.
    Ga het gauw een keer maken .
    Ook leuk het zakje met letters.
    Havermout kan je ook in smoothies doen.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb nu voor het eerst overnight oats in de koelkast staan. Dat ga ik straks proberen nadat ik de kinderen naar school heb gebracht. Ik duim heel hard dat ik dit kan eten zonder buikpijn. Ik krijg namelijk altijd ontzettende buikpijn van havermout ook als ik het gekookt heb of gebakken. Dit is mijn laatste probeersel met havermout anders is het net als veel andere dingen gewoon niet geschikt voor mij...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben helemaal vergeten te vertellen hoe het gemaakt word.
      Ik heb gister avond, havermout, rijstemelk, rozijntjes in een weckpot in de koelkast gezet. Dan is het klaar om te eten bij net ontbijt... straks doe ik er nog wat vers fruit door heen.

      Verwijderen
    2. En hoe ist gegaan? Ajjj wat balen zeg dat je niet tegen havermout kunt :(... Hopelijk is dit goed gegaan... Ik duim voor je mee....

      Verwijderen
  19. Heerlijk! Oók ik heb de vraag waar je die paspoorten zakken koopt. Erg benieuwd naar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Groothandel, maar kan ook via Google (stuk of 50 voor paar euro :)!

      Verwijderen
  20. De Jumbo verkoopt witte papieren broodzakken. Die lijken erg veel op deze zakken. Je vindt ze bij de verpakkingsmaterialen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Goed idee, bakken met havermout. Dat heb ik nog nooit gedaan. Wel pannenkoeken met havermout, maar geen koekjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Vraag over de action klei bedoel je de klei voor volwassenen of ligt het bij de kinder knutselspullen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei weet ik niet, tis volgens mij kinderklei, maar Christilène kreeg het voor haar verjaardag. We hebben een middag samen zitten kleien, ze vond het geweldig. Zij haar eigen uitstekers en ik mijn uitstekers, feestmiddag dus ;)

      Verwijderen
  23. Wat een lekker recept en leuke cadeautjes zo! :-)

    Op mijn blog heb ik een (geraffineerde) suiker-, gluten- en lactosevrij recept voor havermoutcake met (restjes) fruit staan, maar je kunt de dieetproducten natuurlijk ook vervangen voor "normale" producten en daar de cake mee maken. De cake is vrij eenvoudig te maken, erg lekker én voedzaam en prima in te vriezen. Misschien is het ook iets voor jou?

    http://blijglutenenlactosevrij.blogspot.nl/2017/06/recept-havermoutcake-met-fruit.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ziet er goed uit! Ik heb een periode vrij streng dieet moeten volgen, maar ik val snel af en daarom ben ik blij dat we wel minder zuivel eten, maar niet volledig lactose/koemelkvrij meer hoeven te eten.

      Je cake ziet er lekker uit, eens kijken of ik in de vakantie een keer tijd ervoor heb! Dankje!

      Verwijderen
  24. als je een Jumbo in de buurt hebt :
    https://www.jumbo.com/packit-papieren-boterhamzakken-xl-60-stuks/60462PAK/ misschien een optie?

    BeantwoordenVerwijderen