Pagina's

donderdag 15 juni 2017

Cadeautip - Lavendel

Tijdens mijn eerste tuinopruiming zag ik tussen m'n (soort van) lavendel ergens aan de zijkant een takje uitsteken. Ik dacht 'die zou ik eruit kunnen halen straks', maar vergat het erna weer. Dinsdagmorgen kwam ik in het toilet beneden en het rook er niet zo fris. De geur kwam vanuit het wastafeltje en ik bedacht dat ik eigenlijk een nieuwe geur moest hebben, maar ik wil geen plastic geurtjes meer met allerlei nep-middeltjes. Ook dat was een eenmalige gedachte. Echter; toen ik 's middags bij Gera een tip las om een natuurlijke wc-verfrisser te maken en iemand opperde om gedroogde lavendel neer te leggen, telde ik alle ideeën bij elkaar op, ging meteen naar de tuin, knipte het takje af en ziedaar; een aardigheidje voor een visite (grotere bos kan ook), kleinigheid voor een jarige, leuk voor op een cadeautje als je het inpakt, of als je gedroogde lavendel in een glazen pot doet kun je er een bosje verse lavendel aan knopen, enz. 
Of; zoals ik; hang het bosje in je toilet :)... 


 Je hebt nodig: 
- Lavendel (of ander geurig plantje)
- Stukje touw
- Evt. lintje
- Evt. iets leuks om eraan te hangen, knoopje, labeltje, pareltje, enz.

Knip wat lavendel:

Let het bosje bij elkaar en leg het lintje erop:

Wikkel het touw er een paar keer omheen (gewoon vast, niet te strak dat het meteen aan de bovenkant slap hangt)

Knoop evt. je labeltje o.i.d. eraan, leg een strik in het touw:


Klaar:

Je kunt hiermee natuurlijk eindeloos variëren: Een bosje munt, tijm, rozemarijn, basilicum, enz. is goed te drogen en daarna te gebruiken in thee of als kruiden op eten, enz. Lekker simpel cadeautje, maar ik vind het wat hebben zo uit je eigen tuin of vanuit je eigen bloembak :)...

En dus lekker als geurtje in bijv. je toilet, in je woonkamer, bij je nachtkastje, aan het keukenkastje, o.i.d. Geniet ervan!

5 opmerkingen:

  1. Een super goed idee,inderdaad ruikt heerlijk ,ook leuk op een kadootje.
    Je kan ook zakjes naaien en er mee vullen.Lekker in de kleding kast.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. inderdaad goed idee, heb gelijk een mooie bos geplukt in de tuin , en de wc geurt hier ook weer heerlijk fris :}
    de wind blaast er hier ook lekker door , dus allemaal natuurlijke luchtverfrissers :}

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben een karaf staan met alleen de paarse korreltjes. Elk jaar een beetje erbij. Na een toiletbezoek even schudden met die fles en het ruikt weer fris.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zakjes met gedroogde lavendel in je linnenkast is ook zo heerlijk.

    Henriette
    www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor alle aanvullingen, top!! Eens zien wat ik nog meer ermee ga maken :)

    BeantwoordenVerwijderen