Pagina's

vrijdag 28 juli 2017

Eerste reactie van Jumbo...

Na m'n blog van woensdag over de bananen van Jumbo (maar meer nog: Hun weggooibeleid) werd er massaal gereageerd via Facebook en m'n blog. Wat ik al vermoedde; mijn ervaring staat niet op zichzelf...

Er waren veelal 2 soorten reacties:
75% had soortgelijke ervaringen met het 7-zekerheden-beleid. Bijv. moeten 'bewijzen' dat je als 4e wachtende in de rij stond en alsnog moeten betalen, vriendelijk bedankt worden voor het afgeven van groente/fruit die niet goed meer zijn en geen verstas mee krijgen, geen korting krijgen, enz.
Maar vooral: De overvolle containers die mensen hebben zien staan (ook bij andere supermarkten) en hoe hiermee omgegaan wordt...

25% had positieve ervaringen met kortingsstickers in Jumbo met afgeprijsde artikelen en er werd nog gezegd door sommigen dat er bij hen in Jumbo altijd keurig verse groenten en fruit lag (waarbij ik mezelf dan meteen afvraag: Hoe kan dit? Dan moet er ontzettend strikt gehandhaafd worden en dus veel vroegtijdig uit de schappen gehaald worden...)
Er werden zelfs wat lokale initiatieven genoemd waarbij Jumbo aan de voedselbank spullen doneerde! Top, ga zo door!

Ik mailde naar het hoofdkantoor dit:

Beste Jumbo,

Eerlijk gezegd was ik perplex gisteren toen ik in jullie supermarkt vroeg om een 'gereduceerd tarief' voor de duidelijk overrijpe bananen en dit niet kreeg 'sorry, dat is niet het beleid van Jumbo'. Ik vroeg niet om een verstas, niet om gratis, maar simpelweg om korting (voor bananen die bij de meeste Jumbo's helaas al in de container verdwenen is, omdat het niet past binnen jullie 'vers-zekerheid'). Ook via mijn blog en via Facebook begrijp ik dat er veel wordt weggegooid en dat het beleid hierin per Jumbo ontzettend verschilt. Ik wil jullie oproepen; Doe er iets aan! Ik vind het onbegrijpelijk dat er geen mogelijkheid is tot kortingsstickers of iets in die richting en dat er eind van de dag kilo's fruit worden weggegooid.

Voor het hele verhaal: http://aad-actief.blogspot.nl/2017/07/hallo-jumbo.html

Ik ben benieuwd wat jullie gaan veranderen!

M.v.g.

Adrianne Hooimeijer

En deze reactie kreeg ik terug:

Geachte mevrouw Hooimeijer,

Hartelijk dank dat u de moeite heeft genomen om ons te informeren. Wij stellen uw reactie op prijs, omdat het ons de gelegenheid biedt om de kwaliteit van onze dienstverlening verder te optimaliseren.

Onze groente en fruit zijn gegarandeerd 100% vers. Vind je ondanks onze zorg toch groente en fruit in de winkel dat niet aan uw wensen voldoet? Dan krijg je een vergelijkbaar product van de beste kwaliteit gratis. Dit geldt in onze ‘stenen winkels’ en ophaalpunten gevestigd in winkels.

Een product is niet meer vers indien het product zelf fysieke kenmerken vertoont waaruit blijkt dat het product niet meer vers is.

We hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en zien u graag terug bij Jumbo Supermarkten.
Met vriendelijke groet,

*Naam*
Jumbo Klantenservice

Huh? Ik las het nog een keer en nog een keer. Dit is toch in de verste verte geen antwoord op mijn vraag? Je krijgt dan een e-mail vanaf een no-reply-adres, dus ik heb meteen gebeld naar het nummer dat eronder stond. Ik kreeg een collega aan de telefoon die me vriendelijk te woord stond. Ik heb aangegeven dat ik vind dat er structureel iets veranderen moet bij hun grote concern (je heet JUMBO toch ;) - nee dat heb ik niet gezegd ;)) en dat zij wel degelijk kunnen meewerken aan afvalvermindering. Ik heb de blauwe concurrent als voorbeeld genoemd en erbij gezegd dat ik echt wel begrijp dat het meer werk is om af te prijzen (bij de kassa ook, enz.), maar dat het mijns inziens prima kan. Er werd begrijpend gereageerd en er werd gezegd dat er in sommige Jumbo's inderdaad gewerkt werd met kortingsstickers en dat ze ermee bezig waren en dit mogelijk landelijk moesten gaan uitrollen. Dat lijkt me een goed idee... Ze heeft m'n reactie en bericht nogmaals teruggezet met de vraag of ik een antwoord kan krijgen op m'n e-mail i.p.v. een algemene reactie...

Ik heb gezegd dat ik op mijn blog graag deel hoe ze (positief!) veranderen, dus ik ben echt benieuwd wat ze gaan zeggen...

Ik houd jullie op de hoogte! Er hebben meer mensen gemaild n.a.v. mijn blog heb ik begrepen; hebben jullie al reactie? Wat is jullie verwachting dat ze gaan doen?

Ik snap zelf ook wel dat ik met slechts 100-150.000 pageviews per maand weinig invloed heb op zo'n grote olifant, maargoed, toch wil deze muis in ieder geval een piep-geluidje laten horen ;)...

En onze mini-muis genoot gistermiddag van een bananenmilkshake van alleen melk met bevroren (overrijpe Jumbo-) bananen... Uit een 'groot glas'... Het kan zo simpel zijn ;)...

16 opmerkingen:

  1. Wij hadden onlangs ook een klacht bij Jumbo. Per email gemeld. Kregen ook een algemene mail terug, waar niet inhoudelijk werd ingegaan op onze klacht. Jammer en gemiste kans voor Jumbo, want als je een klacht goed behandelt, heb je een ambassadeur voor het leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed dat je na het antwoord op je mail gelijk de telefoon hebt genomen om er op terug te komen! Ben benieuwd of en wat ze ermee gaan doen. Leukeer foto met die shake.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, dat is altijd zo vervelend als je zo'n standaard berichtje terug krijgt waaruit gewoon duidelijk blijkt dat ze het niet goed gelezen hebben. En dan ook nog van een no-reply adres.... Hopelijk gaan ze er echt wat aan doen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi dat je direct hebt gebeld! Die reactie per e-mail zegt inderdaad helemaal niets, dat lijkt wel een beetje een standaard verhaal over hun beleid. Leuk, maar daar heb je ook niet zo bar veel aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben zo trots op je actie als mini-muis tegenover het grote Jumbo. Als je bij hen niks bereikt, heb je dat in ieder geval wel bij mij gedaan. Namelijk mij (weer) bewust gemaakt dat je ook als kleine muis je invloed mag nemen. Dank! Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Adrianne, (leuke naam, mijn moeder heette Adrienne), ik wou gewoon even laten weten dat ik vind dat je een superleuke blog schrijft. Ik volg jou met veel plezier. Zelf leg ik me geen budgetten op, (persoonlijke keuze :-)), maar ik ben wel begonnen met een "1.000 spullen weg uit mijn huis" challenge, en ga er ook over waken dat ik het niet vervang door nieuwe zooi.
    Blijf alsjeblieft je avonturen delen, ik pik er toch onbewust héél wat van op, al is het maar inspiratie voor nieuwe recepten.
    Straks gaan we winkelen in de Carrefour (ja ik ben Belgische) en daar neus ik toch ook altijd even in de bak met afgeprijsde bijna vervallen producten.
    Doe zo voort, ik blijf jou volgen.
    Lieve groetjes van Lieve

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kan me voorstellen dat ze je met dat aantal pageviews toch wel een uit de kluiten gewassen muis vinden en je net iets serieuzer nemen! Mooi als je zo je invloed kunt uitoefenen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi, even onze ervaring.. Wij hebben twee keer onze boodschappen gratis gekregen. Door vierde wachtende te zijn. Maar dat gaat niet zomaar... m'n man heeft veel moeite moeten doen maar ja, je heb er recht op. Dus gaat hij door (weer bellen, in de winkel naar de servicebalie) Gr.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super dat je de strijd aan gaat met de Jumbo. Naar mijn (slechte) ervaringen kan de klantvriendelijkheid en het maatschappelijk belang wel wat aandacht krijgen bij dit concern.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ik mw afvraag is of je ook de foto hebt gestuurd van de bananen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De link van m'n blog waarin de foto stond, dus ja en nee :)... Het gaat me echter niet om een gratis tros bananen maar een structurele verandering... In ieder geval een herziening van omgang met producten op datum...

      Verwijderen
  11. Wat ik mw afvraag is of je ook de foto hebt gestuurd van de bananen?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat mij ook erg stoort in hun mail: je en u doorelkaargebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mij ook al, haha, ik had het ook al gezegd tegen Peter...

      Verwijderen
  13. Ooit las ik dat je dochter niet tegen koemelk kan. Welke melk gebruik jij dan in de milkshake? En is er dan smaakverschil met 'gewone melk'?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze kan wel en niet tegen koemelk. Voorheen had ze een zeer ernstige allergie en zaten we ooit voor een verkeerd stukje koek dat ze had binnengekregen bij anderen op de HAP. Nu kan ze niet veel melk verdragen, dus bijv. als ze ergens brood met kaas krijgt, krijgt ze thuis geen milkshake, als ze een yoghurtijsje onderweg krijgt, krijgt ze iets anders weer niet. Als ik dus de hele dag melk overal mijd voor haar kan een klein beetje melk wel. Eigenlijk altijd is het dan zonder buikpijn. In een uitzonderlijk geval krijgt ze er buikpijn van, maar gelukkig zijn de gevolgen een stuk minder geworden de laatste jaren.
      Om die reden drinken wij geen melk bij eten, gebruiken we geen toetjes, enz. Dus het heeft wel ermee te maken :)...

      Verwijderen