Pagina's

dinsdag 1 augustus 2017

Tosti's bakken zonder tosti-ijzer? Ja, het kan!

Toen ons tosti-ijzer het laatst begaf, besloten we geen nieuwe terug te kopen... Tsja, minimaliseren hè ;)... Peter zei 'hoe maak je dan tosti's?' en ik beweerde 'gewoon in de pan...' Ahum, het kan dus écht!


Gewoon, tosti (met boter aan de buitenkant, liefst bijv. roomboter, omdat dat makkelijk te bakken is en minder spettert dan margarine) in de (koeken)pan, tussendoor stevig aandrukken met bijv. een spatel. Af en toe omkeren tot het bruin is.

Ziedaar:

Mmmm, lekker een krokant korstje:
 

Met een kom courgettesoep met zalm en een tomaat erbij; smullen op z'n zondags :)...

Heb jij een tosti-ijzer? Welk elektrisch apparaat zou je niet vervangen als het stuk zou gaan?

Fijne dag allemaal!

33 opmerkingen:

  1. Verstandig het zo op te lossen!

    Wij hebben nooit een tosti-ijzer gehad, kan prima in de pan. Ook geen broodrooster, dat kan ook in een pan. Heb een hekel aan al die apparaten als je het ook gewoon kunt doen met de pannen die je toch al nodig hebt. Vind de smaak van tosti's uit een pan ook vele malen lekkerder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt , dat vind ik ook. Ik gebruik mijn tostiijzer vrijwel nooit meer.
      Vind een koekepan ook handiger om een tosti te maken als je er iets tussen wil doen zoals tomaat of uiringetjes.

      Verwijderen
  2. Ik heb nog zo'n heel oud tosti-ijzer, van oma, een soort klem waar je de tosti in doet en die je op het vuur doet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die heb ik ook. En zal ik nooit wegdoen. We hebben hem gehad voor onze verloving. 52 jaar geleden. Een wereldling waar de lekkerste tosti's uit komen. Heel af en toe zie je er nog wel eens een op een rommelmarkten in een kringloopwinkel.

      Verwijderen
  3. Geen tosti ijzer maar een klein contact grilletje. Daarmee kan ik ook twee wafels maken, twee hamburgers grillen of een panini maken. De kinderen (12 en 17) vinden tosti's erg lekker. Doordat de grill veel ruimte heeft doe ik regelmatig ananas, tomaat, of champignons extra bij. Salami, kaas, tomaat (met wat oregano) is hier ook een favoriet. Uit de pan vinden ze niet lekker Ik wel. Ik maak ook wel een tosti uit de pan met plakjes appel/kaneel of banaan ertussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, ik heb er eentje. Maar je kunt ook best tosti's maken in een pan. Ik heb eigenlijk geen apparaten die ik niet zou vervangen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik deed het altijd gewoon in de pan. Nu we een contactgrill hebben gaan ze daarin. Het voordeel daarvan is dat er geen boter ophoeft. Ook blijven de tosti beter opelkaar. Hier worden er appel kaneel tosti gebakken😁.
    Als we kamperen gast het weer gewoon in de pan😊.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een tostiapparaat heb ik en gebruik ik ook regelmatig met heel dun brood uit Belgie. Maar ik gebruik ook nog wel eens een oud ijzeren ding dat uit 2 delen bestaat, tosti erin en dichtdoen en dan op het gas. Nog van oma geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat doen wij dus ook. Alleen zonder boter maar in een pan met keramische bodem.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind tosti uit de pan ook veel lekkerder. Hebben wel een tijdje een ijzer gehad omdat man die had toen wij gingen samenwonen maar ik gebruikte 'm nooit.
    Qua apparaten die ik niet zal vervangen, ik denk de staafmixer, die gebruik ik zelden en daarvoor kan ik de blender gebruiken of een mixbeker van tupperware.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook wij bakken ze in de pan. Net zo makkelijk vind ik dat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ik niet meer zou vervangen is de grote keukenmachine.

      Verwijderen
  10. Toen de magnetron zo'n jaar of 12 geleden stuk ging, hebben we die nooit vervangen. Ook nooit gemist. Ik heb niet veel electrische keukenapparatuur, een koelkast met vriesvakje, een blender, een oventje en een tosti-ijzer. Wat ik nog wel zou willen hebben is een mixer, dan kan ik wat vaker bakken (met de hand vind ik het best zwaar om te doen).

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zou mijn magnetron niet meer vervangen denk ik. Gebruik ik best weinig.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Precies deze ervaring had ik een tijdje geleden! Nou ja, niet helemaal precies, want ons tosti apparaat doet het nog, alleen is de anti-aanbaklaag er hier en daar af en dan koekt de tosti zo aan op het ijzer. En de man heeft de onhebbelijke gewoonte om 'm vies terug te zetten in de kast (waarom??!). En op een of andere manier is hij nooit degene die 'm dan als eerstvolgende weer uit de kast pakt ;-)

    In ieder geval: ik had op de website van Dille en Kamille recepten gezien voor tosti's en daar werden ze in een gietijzeren grillpan gemaakt. Hé, die heb ik ook nog, dacht ik en probeerde het uit. Super goed gelukt, extra mooi effect waren de grillstrepen op de tosti's. Overigens moet je dan natuurlijk niet speciaal een grillpan gaan aanschaffen voor dit doel ;-)
    Later maakte ik nog tosti's in de Airfryer. Ook heel erg makkelijk. Meestal pak ik de Airfryer, want de grillpan staat onder op een stapel schalen en de AF kan ik zo uit de kast pakken. Wederom: alleen een besparing als je al een AF hebt ;-)
    Ik schreef er nog eens een blogpost over http://anitasdagboek.blogspot.nl/2017/01/tosti-maken-zonder-tosti-apparaat.html

    Wat ik trouwens op dit moment niet zou vervangen, als het kapot zou gaan, is de wasdroger.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Altijd tosti's gemaakt in de koekenpan. Dat vind ik het lekkerst. Als de senseo kapot gaat, koop ik geen nieuwe meer, maar ga ik weer ouderwets opschenken op een thermoskan!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Adrianne. Ik volg je blog sinds kort.Leuk dat je zo vaak post en veel afwisselende onderwerpen hebt!

    Ik weet dat het kan met de pan, maar ik vind tosties eigenlijk lekkerder als ik ze maak in een tosti-ijzer of in een klein grill-oventje. De droger zouden wij denk ik niet vervangen als die kapot zou gaan. We gebruiken die zo weinig. Gr. Rosan

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk. Maar weet je dat het ook gewoon in de oven kan?
    Als ik een stapel tosti's maak, doe ik ze gewoon in de oven. oven voorverwarmen op 200 graden, Broodjes beleggen met kaas. Op het rooster in de oven (kunnen er zeker 10 tegelijk in) oven en dan in ongeveer 5 - 6 minuten klaar.
    Uit de pan vind ik ze lekkerder, maar uit de oven zijn ze gezonder (hoef je namelijk geen extra boter op te doen)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik doe het ook in de contactgril, heerlijk en gemakkelijk. Inderdaad hoeft daar geen boter op.
    Je kunt er ook de voorgebakken broodjes of stokbroodjes op doen, is ook lekker.
    De ouderwetse tang van vroeger die je rechtstreeks op de vlam legt ken ik ook, daarmee krijg je zeker zalige tosti's. Ik heb hem niet, maar als ik hem tegenkom ga ik deze zeker meteen kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik doe het altijd in de oven. Vind ik het lekkerst.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Geen tosti ijzer, gewoon in pan of de oven. Geen koffiezet apparaat, drink zelf geen koffie en als er visite komt zet ik het op de ouderwetse manier, gewoon opgieten met een los koffie filter op de een thermoskan.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik doe het voor mezelf wel in de pan omdat ik dat lekkerder vind, maar als ik hier voor 5 man tosti maak gaat het tussen de grill. Die gebruik ik ook wel eens voor hamburgers ofzo, dus die zou ik wel vervangen als die stuk gaat.
    Ik heb sowieso geen (voor mij) overbodige apparaten in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Adrianne. Ik volg je blog sinds kort.Leuk dat je zo vaak post en veel afwisselende onderwerpen hebt!

    Ik weet dat het kan met de pan, maar ik vind tosties eigenlijk lekkerder als ik ze maak in een tosti-ijzer of in een klein grill-oventje. De droger zouden wij denk ik niet vervangen als die kapot zou gaan. We gebruiken die zo weinig. Gr. Rosan

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Als de vaatwasser stuk gaat zeker geen nieuwe weer...kheb de tijd en we zijn met z'n tweetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Pantosti's zijn het lekkerst :)
    Mariska

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Tosti's uit de oven (kleine losse oven die je niet hoeft voor te verwarmen bedoel ik dan) vind ik het lekkerst, dus maak ik ze zo, en anders in de pan. Ik heb hier een pan voor die ik ook gebruik om verschillende soorten plat brood e.d in te maken.
    Ons tosti-apparaat is een aantal jaren geleden verkocht, werd amper gebruikt.

    Tosti's schijn je trouwens zelfs met een strijkijzer te kunnen maken!
    Qua apparaat die ik niet zou vervangen: waarschijnlijk koffiezetapparaat (gebruikt alleen mijn man) en waterkoker. Ik pak toch vaker de fluitketel. Oh en de cupcakemaker (ooit gekregen...) zal ik ook niet missen.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Pffft, apparaten die ik nooit zou vervangen? Dat zijn er nogal een paar ;)
    Ik heb er zelf een blogpost aan gewijd ( dank voor je idee )

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Vroeger toen ik nog werkte, maakten we tosti's op het plaatje van het koffiezetapparaat; werkt prima!
    Wat ik niet meer heb:
    Vaatwasser
    Koffiezetapparaat
    Senseo apparaat
    Waterkoker
    Strijkijzer
    Tosti apparaat
    Broodrooster
    Elektrisch mes
    Magnetron
    Air fryer

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Nee heb ik ook nooit gehad, wij noemden dat vroeger een gebakken boterham met kaas. Het woord tosti bestond niet maar het lekkere hapje wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Die tosti-ijzers voor op het gas zijn nog gewoon te koop. O.a. bij kookwinkels en Blokker

    De droogtrommel wordt misschien 1x per jaar gebruikt, dus die zou ik niet vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Grappig om te lezen. Wij maakten vroeger thuis al op deze manier tosti´s, alleen noemden we die gewoon ´kaasboterhammen´. Toen later de tosti-ijzers kwamen dacht ik: Dat kan toch ook gewoon in de koekenpan?

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Tosti in de pan bakken is veel lekkerder.
    Plakje kaas aan beide buitenkanten ohh dat is zo lekker.

    BeantwoordenVerwijderen