woensdag 20 december 2017

Besparen met pubers - tips!

Vorige week deed ik een oproep en kreeg een heleboel reacties over hoe je kunt besparen met pubers... Een heleboel ervaringsdeskundige pubermama's meldden zich en bij deze delen zij hun ideeën met jullie allemaal!! 

Gisteren is het winternummer van familietijdschrift Terdege verschenen. Een poos geleden heb ik een interview gehad over hoe ik terugkijk op het achterliggende jaar en dat staat erin. Zelf heb ik het nog niet ontvangen, dus ik heb nog even geduld ;)... Welkom aan alle nieuwe lezers! Vanaf nu mag dus iedereen het weten: Volgend jaar vul ik in dit tijdschrift maandelijks een rubriek over hoe je kunt besparen... De eerste aflevering is de deur al uit... Als je het leuk vindt om me te volgen; lees de kolom rechtsboven in beeld hier op m'n blog, daar worden een aantal opties beschreven.

Nou, hieronder de 'hoe bespaar ik met pubers?-reacties'! Ongecensureerd deze keer ;)...

Wieteke: 
Pubers: tosti's kant en klaar in de vriezer hebben, pastasaus, gevulde soep eigenlijk altijd op voorraad hebben. En wat je niet wil dat ze eten of drinken ook niet in huis halen. En een pubertoeslag op je budget zetten want er is echt niet tegenop te kopen. ☺

Gera:
Inderdaad tosti's hier ook. Maar ook eitjes (ik krijg ze vaak= zo lief!) koken en 's avonds hap slik opeten. Maar ook goedkope dingen tot iets bijzonders verheffen. Neem een lekkere pot (losse) thee zetten en zelf gebakken zandkoekjes erbij. En er dan 'echt een momentje'van maken. Gezellig even met zijn allen theedrinken en kletsen!

Andrea: Ze één dag in de week samen de verantwoording geven voor de warme maaltijd. Een vast budget daarvoor en het mogen geen frietjes zijn, verder mogen ze zelf kiezen en het zelf klaarmaken! Heel leerzaam, terwijl ze aan de andere kant het idee hebben dat ze veel vrijheid krijgen. Ook leuk om te zien hoe ze samen onderhandelen. Enne, voor je zelf is het ook heel heerlijk om een dagje niet te hoeven koken 😉
Verder probeer ik als ze uit school komen regelmatig wat lekkers te maken. Zo maakte ik gister lekker warme chocolademelk voor ze van melk, cacao en suiker. Mmmm

Kitty: Fruit vh jaargetijde dus goedkoop en ook ananas uit blik en noten. Toetjes: zelfgemaakte rijstepap, griesmeelvla, custard, chocoladevla en yoghurt (evt met beschuit of fruit). Ook zelfgebakken cake (met havermout, perzik, appel, walnoot enz).Ontbijt: havermout, gebakken ei met kaas, havermoutpannenkoeken, rijstwafel.

Lot: Pannenkoeken in voorraad bakken en in de diepvries, waren ook altijd een succes
Marijke: Hier mag pubermeisje (bijna 14) brood of fruit pakken als ze trek heeft. Snoep ed stilt geen ‘honger’. Natuurlijk mag ze best een snoepje of koekje, maar alleen op de vaste koffiedrink-momenten. Op vrijdagavond mag ze chips.Drinken water, thee, koffie, melk. Op speciale dagen en/of weekend is er weleens frisdrank in huis.

Helma: Kleine krentenbolletjes in de diepvries. Restjes eten invriezen in porties van ong 1 olvaritpotje zeg maar. Ontbijtkoek of een sneetje brood.

Alie: Pubers zijn een bodemloze put. Het maakt niet uit hoeveel er in huis is, na een week is het gewoon op :-). s morgens en bij het naar school gaan nemen ze niet zoveel, maar dat compenseren ze wel als ze thuis zijn. Ook op school kopen ze regelmatig een broodje erbij. Volkoren brood, eieren, vleeswaren, kaas en zoetigheid is er altijd. Naar school water, liga of pindarepen en een fles water. Volkoren macaroni, zilvervliesrijst en veel groente. Ik heb per week 8-9 kg. fruit (standaard appels, peren, sinaasappelen, bananen, nu aangevuld met mandarijnen en 's zomers nog zomerfruit). Snoep is hier niet veel, biscuitjes worden 's avonds bij de koffie genomen. In het weekend is er frisdrank en een chippie.

An: Hier 2 puberjongens en een 8 jarig meisje..vooral de puberjongens zorgen ervoor dat ik wel naar de supermarkt kan blijven gaan..maar dat doe ik dus niet! Ik koop 1 x in de week chips en zoute sticks,als het op is is het op. Ze drinken limonadesiroop, water of thee en soms sap als het in huis is. Met verjaardagen en feestdagen en soms ook vaker is er wel frisdrank,maar koop het niet standaard.
Wij hebben af een toe een gezellige avond, bijvoorbeeld met sinterklaas, in een vakantie of soms gewoon op vrijdag avond. dan maken we een lekkere hapjes buffet, met bijvoorbeeld : gehaktballetjes, gourmetvlees(afgeprijsd), snacks, kippenvleugeltjes(in ieder geval iets van vlees dus, voor de puberzonen, zijn ze dol op..) Maar ook zelfgemaakte bladerdeeghapjes met gehakt, (afbak)stokbrood, lekkere smeerseltjes, rauwe groenten zoals: plakjes komkommer, tomaat,worteltjes, paprika enz. vaak gewoon wat ik in mijn koelkast, vriezer of voorraad vind en wat in de aanbieding of afgeprijsd is.

af en toe een broodje knakworst of hamburger
En idd tosti's..altijd goed bij pubers!
Ooh ja, ze eten ook graag fruit hoor, dat probeer ik ook 1 x in de week veel van te kopen,maar is ook niet aan te slepen..;)

Laura: Ik koop voor 6 kinderen van 17 t/m 4 jaar 1 fles aanmaaklimonade per week verder drinken ze thee of water .2 pakken ontbijtkoek, 2 pakken kruidkoek en 4 rollen rijstwafels per week vaak doen ze daar smeerkaas op. Uit school vaak een kaakje of fruit. In het weekend 1 fles limonade en 1 zak chips en vaak popcorn is niet heel erg duur allemaal en ze zijn er echt tevreden mee! Met verjaardagen koop ik snoep en extra's dan genieten ze er dubbel van!

Joanne: Onze pubers fietsen ook 36 km op een dag en rijden daarnaast frequent paard, dus hoe zorg ik dat ze m'n kasten niet leeg snaaien🙈? Naar school krijgen ze beiden water en 6 boterhammen mee. De pauzes zijn kort en brood kan je 'even snel eten'. Uit school maak ik een bord klaar met 2 gepelde/geschilde/aan stukken gesneden stuks fruit en daarbij een dikke koek/klein bakje pepernoten/croissant oid (net wat in de aanbieding is of wat ik met korting kan scoren. Met die 'maaltijd' zitten ze ook vol tot het avondeten 😃!

Willemijn: Wij hebben 4 puberzoons (19,17,15,15 jaar) en 3 van de 4 zijn onverzadigbaar. Er zit een slot op de koek- en snoepkast en ook de hagelslag bleek niet veilig :-). Eén van de jongens is dol op komkommer, dus ik zorg dat ik die altijd heb liggen. Verder probeer ik altijd genoeg fruit op voorraad te hebben; de meeste jongens eten 2 a 3 stuks per dag (1x per week banaan, verder vaak appel, mandarijn, druiven, sinaasappel, peer, met daarbij fruit van het seizoen.)
We hebben het geluk dat 3 zoons een baantje hebben bij bakkers, zij brengen elk weekend lekkers mee (worstenbroodjes, uienstokbrood, gevulde koeken, etc. ect.) -voor een groter bedrag dan ik ooit kan (en wil) uitgeven aan luxe eten. Wat betreft de warme maaltijd: sinds kort kook ik stamppot in 2 pannen, totaal ongeveer 10 liter. Ik moest even omschakelen, vind het zulke grote hoeveelheden! Hetzelfde geldt voor macaroni (geen wok is groot genoeg, dus 2 braadpannen), nasi etc. Bij 'gewone' groenten is de hoeveelheid afhankelijk van het soort, maar ook de pannen die ik daarvoor gebruikte zijn vaak groter dan eerst. Wat betreft chips en frisdrank/cola: Op zondag krijgen ze dat standaard, verder soms op vrijdag- of zaterdagavond. Als er vrienden zijn, probeer ik ook regelmatig wat gezonds te serveren, soms waarderen ze dat, soms iets minder :-)

Kim: Vooral voedzame ingrediënten in huis halen en daarmee bakken/zelf maken. Vette griekse yoghurt met een paar scheppen verse granola (met noten/spelt&havervlokken, zaden, rozijnen bijvoorbeeld, maar je kan er vanalles in kwijt) vult tien keer beter dan magere yoghurt met cruesli uit de winkel waar vooral suiker in zit. Eieren met spek of goed gevulde soep als lunch vult ook beter dan brood en als ik kijk naar de hoeveelheden brood en beleg die er doorheen gaan in verhouding met de kosten voor een pan soep is dat ook gewoon goedkoper.

Lize: Mijn ervaring met pubers is (nog) minimaal, maar onze oudste is 12 en fietst dit jaar voor het eerst 11 kilometer naar het voortgezet onderwijs. Als ze thuis komt smeert ze vaak 2 broodjes voor de ergste trek, Verder zijn rijstewafels en gebakken ei hier favoriet. In het weekend mogen er chips en frisdrank, door de week is het ranja en thee. Fruit eet ze heel slecht, maar als ze er een smoothie van mag maken, dan komt dat ook binnen. Ik koop dus niet extra veel voor onze puber of zo.

Lijsbeth: Non-food tip: goedkope schoenen (mijn dochter wilde altijd sneakers, die meestal geen of nauwelijks een voetbed hadden) met inlegzooltjes van een goede schoenmaker. Die gaan als het goed is lang mee en ondersteunen de voet/gewrichten/houding terwijl je puber nog in de groei is.
Voor ons was dit het ideale compromis tussen "verantwoord schoeisel" en "lekker flut met de mode meedoen".

Nou, een hele lijst in de hoop dat jullie er iets mee kunnen :)! Heb je nog aanvullende tips? Plaats ze hieronder in de reacties!

4 opmerkingen:

  1. Fijn deze tips!
    Hartelijke groet Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier vroeger een puber die regelmatig beweerde dat A-merken toch echt lekkerder en beter waren en dat ze dat gelijk in de gaten had als ik iets anders probeerde.
    Nou dat heb ik getest , gewoon een goedkoper merk in de dure verpakking overhevelen en maar wachten op commentaar dat het anders smaakte of niet goed werkte. Oke er waren bepaalde artikelen die door de mand vielen, maar ook genoeg die totaal niet opvielen en daar kocht ik daarna dan gewoon de goedkope variant van. Het grappige is dat nu ze op zichzelf woont ze uit zichzelf goedkopere merken koopt ; ).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is een BBC-programma: Eat well for less! Zo'n leuk programma, dat zou ik wel in Nederland willen zien, kun je meteen kijken wat goede maar goedkope dingen zijn - en welke dingen je liever in een duurder A-merk eet...

      Verwijderen
    2. Dat kijk ik ook als het uitgezonden word , en inderdaad dat zou leuk zijn als dat hier ook uitgezonden word.

      Verwijderen