Pagina's

zaterdag 27 januari 2018

Rust op m'n blogje, druk in huis...

Afgelopen week was het stil, stiller, stilst op m'n blog... Het ging een beetje mis :(... We waren al 2 dagen niet fit, maar we hadden best een druk weekend gehad met op zaterdag een feest met diner en op zondag een bijzondere dienst, waarbij er na afloop familie kwam eten, dus gezellig drukke dagen.

Maandagmorgen moest ik naar de huisarts voor de uitslag van een uitgebreid bloedonderzoek. Ik voel me al heel lang erg moe, maar steeds zei ik dat het lag aan de nasleep van de zwangerschap van Jochanan, enz. De laatste tijd werd het steeds erger en sliep ik zeker 2-3 dagen in de week ook 's middags met Jochanan... Zo ging het niet langer, dus toch maar naar de huisarts. Daar bleek ik een extreem laag vitamine-D te hebben. Vanaf nu aan de pilletjes dus in de hoop dat ik me met 4-6 weken beduidend beter voel.

Maandagmiddag ging ik dus Peter naar het werk brengen en we voelden ons allebei niet goed. Ik haalde de kinderen van school en Christilène klaagde over buikpijn en wilde naar bed. Ik ook... Dus kwart over 4 gingen we naar bed met z'n 3-en... Het 'feest' begon al snel. Overgeven, bedden verschonen en ik belde Peter dat het helemaal niet ging thuis. Hij bleek inmiddels ook zieker te zijn en.... lang verhaal kort: Liet z'n bagage retour komen, stapte niet in het vliegtuig, mocht een auto lenen van een collega (dankdankdank!) en kwam terug naar huis. 

Ik had een 'em-drie' (m3) aan vuile was in de douchehoek gekieperd, iemand bood aan het op te halen, maar ik zei 'dat doet Peter wel als hij thuis is'. Nou, ahum, die deed he-le-maal niks meer, maar werd ook ziek...

Wat een ellende zeg, we zijn nog nooit allemaal tegelijk ziek geweest... Peter is vrijdag weer wat aan het werk gegaan, zelf trok ik het niet helaas :(... Mensen, wat voel ik me slap. Trap lopen, uitpuffen, een was ophangen, in bed liggen, enz, bleh niks voor mij... 
Ik ben 3 kg kwijt en mag weer zeker 6-12 maanden knokken om dit erbij te krijgen. Eerlijk gezegd vond ik dat echt pittig, ik was zoooo goed op weg... Na 17 maanden moest ik nog een kleine kilo voor m'n streefgewicht... 

Maarrr, het goede nieuws: Wat mogen we weer dankbaar zijn met het netwerk om ons heen. Maar liefst 5x heb ik het aanbod gekregen voor het ophalen van de was, het doen van boodschappen, zorgen voor de kids, enz. We wilden crackertjes of beschuit en ik besloot om toch een aanbod aan te nemen en iemand uit de kerk te bellen. En daar kwamen de boodschappen:

Zooooo superbedankt nog!

Gisteren werd er ineens een grote doos bezorgd... Een doos met tulpen. Huh? Ja, een doos :)! Zelfs met vaas (gevuld met water!). Niet te geloven dat dat goed gaat tijdens transport...

Van wie dit leuke boeket? Whaaa, dat was een 'koekje van eigen deeg'... Degene van wie we het ontvingen weet waarom, haha dank voor je creatieve idee ;). Daar hebben we niet van terug :P... 

Wauw, hier genieten we zeker van :)!

We zijn echt dankbaar dat het een stuk beter gaat. De vermoeidheid en het slappe gevoel zal nog een poos blijven, maar gewoon rustig aan steeds een stukje verder...

Ik had echt een hoop op de planning staan afgelopen week, maar helaas niets van gekomen. Volgende week maar gewoon rustig aan doen en zien wat ik kan doen...

En jullie al geveld (geweest) door de griep? Beterschap voor iedereen die er nog middenin zit!

26 opmerkingen:

  1. Wat naar dat jullie allemaal tegelijk onderuit gingen, hopelijk sterk je gauw weer een beetje aan! Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat was een heftig weekje! Hopelijk snel weer helemaal fit. Rustig aan! ��
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, knap maar weer snel allemaal op. Dit is niet leuk zeg. Het allerbeste.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd met je zwangerschap wat een leuk en prachtig nieuws heb je nu geen last van je extremen misselijkheid ?
    wanneer komt jullie baby ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee ik dacht dat het dacht aan m’n zws van Jochanan lag (zegmaar de nasleep ervan). Ik zal het even aanpassen ter verduidelijking...

      Verwijderen
    2. oh sorry ik heb je verkeerd begrepen heel veel beterschap en opknappen wens ik je toe

      Verwijderen
  5. Beterschap allemaal en denk goed aan jezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Levertraan is ook nog een tip. Niet echt lekker, maar boordevol vitamines.

      Verwijderen
  6. Ik dacht al, wat is het stil! Vervelend hoor! Hier valt het gelukkig tot nu toe erg mee! Ik ben zelf sinds september begonnen met vitamine D, en ik knap er echt erg van op! Hopelijk gaat het jou ook helpen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij zijn ook met z'n allen ziek geweest, dat komt bijna nooit voor. De een erger dan de ander, en degenen die het het ergst hadden, hebben ook die lange nasleep. Smerig griepje dit jaar! Gelukkig hadden wij het overgeven er niet bij, wel erg hoesten en lang vastzitten op de longen. Maar iedereen is weer naar werk/school, we hebben het weer gehad! Jij ook nog verder beterschap gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beterschap voor allemaal! Hier gelukkig redelijk de dans ontsprongen, mijn man en oudste een vleugje ervan meegekregen, geluk dus :)
    Mocht het nu qua vitamine D niet zo hard opschieten, helpt wellicht de tip die ik kreeg en waarbij het heel goed opknapte daarna. Met gewone pilletjes kreeg ik mijn vit D niet goed omhoog, maar wel met oliecapsules waarin het was opgelost. Mijn lijf reageerde daar beter op. Sindsdien weer veel meer energie, dus ik nooit meer zonder, zelfs in de zomer een kleine onderhoudsdosis, want mijn lijf maakt het toch niet genoeg (meer) aan in onze zomers. Rustig weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Misschien toch goed om wat beter voor jezelf te zorgen en wat minder fanatiek je lifestyle na te leven. Rust is ook erg belangrijk voor je lichaam. En vitaminesupplementen gebruik je die? Toch erg belangrijk voor je gezondheid; zeker in de wintermaanden. Rustig aan en wees lief voor jezelf ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jep, ik ben wel actief, maar slaap normaal gewoon in de nacht hoor ;)... Op zich zou m'n lifestyle om gezond te eten/veel te fietsen juist positief van invloed moeten zijn. Voor nu dus even een tandje minder en inderdaad extra pilletjes voor vitamine D. Ik hoor positieve verhalen van mensen die het gebruiken :)...
      Thnx voor je reactie :)!

      Verwijderen
  10. Mijn dochter had ook een extreem laag gehalte. 13....
    Gelijk aan de ampullen en nu al weer een tijd aan de pilletjes. Gaat nu wel wat beter gelukkig.
    Ik wens je en je gezin Beterschap toe. Het is een nare griep dit jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn man had ook een vitamine D tekort, ondanks voldoende en gezond eten en iedere dag een fikse wandeling in de buitenlucht. Na een vitamine D kuur van de apotheek, voorgeschreven door de huisarts, was zijn vitamine D gehalte zo weer op peil en was ook de erge vermoeidheid verdwenen. Maar genoeg rust nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Pas goed op jezelf, luister naar de stem van je lijf. Groet El

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fijn dat het wat beter gaat!
    Lastig met zijn allen ziek.
    Van harte beterschap.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh, allemaal ziek! Dat is zooo vervelend! Manlief en ik waren tweede kerstdag ziek. Misselijk en beroerd, maar gelukkig niet overgeven. Dat deed onze A. op nieuwjaarsdag. Voor de rest zijn we allemaal nog de dans ontsprongen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Onderschat vitamine D alsjeblieft niet!!! Een langdurig (ernstig) tekort kan leiden tot ernstige depressie! En nee, soms zijn pilletjes niet genoeg, zonlicht en voeding kan genoeg zijn voor een gezond persoon, maar als je lichaam vit. D niet daaruit opneemt, heb je een probleem. Ik wil natuurlijk niemand bang maken, maar ik was wel bijna mijn dochter kwijt, simpelweg door vit. D tekort!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heftig zeg! Hier zowel zonlicht, voeding als ook pilletjes en een vinger aan de pols door de huisarts. Ik moet over een poosje terug om weer te laten prikken. Vaak is het niet gangbaar, omdat het met pilletjes wel goed gaat, maar ze wilde - vanwege het hele lage gehalte - zeker weten dat het voldoende gestegen was. Ik moet dus sowieso terugkomen.
      Met 4-6 weken moet ik me beduidend beter voelen, zo niet ga ik nog eerder terug, mogelijk is er dan meer nodig. Dankjewel voor het meedenken!

      Verwijderen
    2. Hoi Adrianne,
      normaal reageer ik niet op blogs :-) maar dit komt heel dichtbij, zowel het vit D tekort als het gewicht dat er met moeite bij komt (ik heb exact dat, zonder eetproblemen e.d.). Van de internist en arbo arts heb ik begrepen dat de waarde van vitamine D in je bloed pas na 3-4 maanden begint te stijgen, in mijn geval klopte dat, ik ging van niet meetbaar naar 49 in het eerste jaar en het doel werd 150 (let op: het verschilt per ZH/arts welke streefwaarde er is, in mijn stad 100-250, in Almere was het in 2014 nog 75-100 of zoiets).
      Inmiddels zit ik 'vast' al sinds 2012 aan de hoge doses, elke keer dat in naar onderhoudsdosis ging, zakte mijn waarde. Nu is het 1-2x per jaar prikken en blijf ik op 25.000 IE per week. Ik gebruik de colecalciferol druppels, want die op oliebasis werkte onvoldoende en ik ging er van braken (sorry). Het is voor elk mens anders, elk mens is uniek, probeer dus breed te kijken en waar te nemen. Mijn waarde zakte namelijk (oliebasis i.c.m. overstappen naar onderhoudsdosis) naar 40 en ik bleek weer beschadigingen aan mijn spieren te hebben, minder erg dan in 2012, alleen duurt het langer dan bijv. na intensief sporten, voordat je spieren weer herstellen. En...ik kwam eindelijk wat kilo's aan toen mijn waarde rond de 100 lag, langzaam maar stabiel...ik kan er veel verklaringen voor verzinnen, maar eigenlijk ben ik te blij dat er wat meer van mij is nu!
      Wat ik je graag nog mee zou geven: laag vit D --> laat waarden controleren van magnesium e.d. (huisarts weet vast welke) want vit D is een vereiste voor bijv botopbouw en de opname van bepaalde dingen (die waarden kunnen dus afwijken, in mijn geval waren die waarden, gelukkig, in orde).
      Voor nu beterschap en een goed herstel gewenst!

      Verwijderen
  16. O jee, beterschap ! Ik vind het opvallend hoeveel leerkrachten (op onze school) last hebben van vitamine d en ijzergebrek.
    Doe rustig aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Beterschap. Kom net uit mijn werk, keelpijn, misselijk zo nu en dan, was niet fit en ben blij dat mijn werkdag op zondag er op zit.

    Hopelijk word in niet ziek, heb er geen zin in.

    BeantwoordenVerwijderen