Pagina's

dinsdag 13 februari 2018

Goede voorbereiding - schoenendozenactie

Afgelopen zaterdag kwam m'n zusje even langs. Ik zei haar 'neem even die schoenendozen mee, dan plakken we er weer wat...' 

Huh? Schoenendozen? Ieder jaar doet ze met haar klas/school mee met een schoenendozenactie. Afgelopen jaar een keer niet, maar steeds blijf ik klein speelgoed en schoenendozen aanleveren en zoals het bij mij lekker opruimt, wordt het bij haar steeds voller. 

Toen ik voor de zoveelste keer een grote berg 'herbruikbare troep' naar haar bracht, zei ze 'maar kom je dan straks ook helpen met vullen?' Of course, sissss ;)...

En zo geschiedde... Er kwamen maar liefst 20 dozen mee, groot, klein en alles er tussenin: 

Wat inpakpapier, zelf had ik nog plakband:

Maar ook die ging op... Simpele tip: Wist je dat er - als het rolletje 'op' is vaak nog een stuk plakband achter dat papiertje zit? Alle beetjes helpen hè ;)...

Rose voor de meisjes, blauw voor de jongens:

De eerste 3 zijn klaar: 

Aan het eind hadden we 10 dozen geplakt, lekkere koek gegeten, thee gedronken, fijn gespeeld (de kids) en bijgekletst. Een goed bestede middag als je het mij vraagt :)...

En hoe nu verder? Over enkele maanden komt de actie pas op gang, dus voor die tijd plakken we er nog wel wat totdat alles klaar is. En dan de verdeling gaan maken van speelgoed en evt. wat dingen bijkopen, bijv. schriften, potloden, tandpasta, enz. Speelgoed is er genoeg vermoed ik. 

Ik vind het een ontzettend leuke actie, vooral het plakken, leuke dingen maken voor in de dozen, spulletjes laten verzamelen door Christilène uit haar eigen speelgoed (mooi om haar op die manier laagdrempelig te leren hoe het is om te delen!), enz. Liefst vulde ik ieder jaar tig dozen, maar per doos wordt een bijdrage verwacht van 5 euro als tegemoetkoming voor de transportkosten. Helemaal reëel natuurlijk, alleen dan is het vullen van een heleboel dozen ineens een kostbare aangelegenheid. Voor nu nog geen idee hoeveel dozen ik dit jaar ga vullen. Tot die tijd help ik met het plakken van de schoenendozen en spaar ik nog even door ;)...

Ken jij de schoenendozenactie al?

13 opmerkingen:

  1. Ja, ik ken het van toen mijn dochter op de basisschool zat. In die tijd werd er geen bijdrage berekend voor de transportkosten. Begrijpelijk hoor, dat dat nu wel wordt gedaan, maar ik denk dat het wel mensen afremt om mee te doen. Per doos 5 euro vind ik een hoog bedrag. Is het een idee dat er iets op school van zus wordt georganiseerd (bv. braderie, gesponsorde hardloopwedstrijd enz) waarmee geld wordt opgehaald, zodat daar de transportkosten van betaald worden? Dan kan iedereen zoveel dozen vullen als hij/zij wil, zonder steeds 5 euro te hoeven betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke en goede actie! De dozen zien er ook erg leuk uit als ze zo beplakt zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi,
    Ken jij deze blog (link is naar een pagina over tasjes maar er zijn nog meer pagina's over de schoenendoosactie): http://moeskersmoestuin.blogspot.nl/2017/12/woensdag-rugzakkendag_13.html
    Zij maakt dit voor een schoenendoosactie. Misschien kan je er wat mee.
    Ik ben niet de mevrouw van dit blog maar lees haar blog geregeld en dacht er aan toen ik jou blog nu las.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ken deze actie van rond Sinterklaas. Maar zo gewoon in februari kende ik hem nog niet.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze actie is ook pas in oktober/november hoor :). We beginnen alleen nu vast, zodat niet alles straks in een paar dagen moet...

      Verwijderen
  5. Ja, wij hebben ook meegedaan met de kerk afgelopen jaar. Leuke actie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zooo... ambitieus plan! Ik ben benieuwd hoeveel je er uiteindelijk gaat vullen. 5 euro per doos aan verzendkosten zijn wel begrijpelijk, maar als je ze echt allemaal gaat vullen, gaat het wel behoorlijk in de papieren lopen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ken de schoenendoosactie wel. Onze kinderen gingen langs de deur om geld op te halen voor de transportkosten. Die heb ik zodoende niet zelf hoeven te betalen. Wij hebben alleen de dozen gevuld met spullen die nog steeds bij ons in de kasten lag.

    Groetjes, Marlene

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mooi werk Adrianne !
    bij ons worden de transport kosten gesponsord waardoor de gezinnen alleen de dozen mogen maken heel fijn als je meer kinderen hebt en de kosten een probleem kunnen zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Verleden jaar een doos gemaakt met kleindochter.
    Heel leuk om te doen,een meisje uit de kerk ging
    pas naar Roemenië met heel veel volle dozen.
    Daar zijn zoveel arme kinderen die er blij mee zijn.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Onze kinderen hebben hier , jaren geleden ook aan meegedaan via school .
    Toen was het enkel een schoenendoos vullen met leuke , bruikbare dingen.
    Om ouder(s) nu op extra kosten te jagen , met 5euro per doos te rekenen , vind ik geen goede actie , dat kan behoorlijk op gaan lopen , en betekend in de praktijk ook vaak minder dozen , dus minder kinderen die blij gemaakt kunnen worden,
    Om die reden deed de school waar onze jongste nu zit ,niet meer mee met de schoenendoosactie ...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn reactie hierover is niet geplaatst , mag een andere mening niet gezegd worden .....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welke reactie? De reacties modereer ik tegenwoordig, dus het kan gerust een dag duren voordat het gepubliceerd wordt, omdat ik niet 24/7 online ben. Ik heb over die schoenendozenactie geen reactie verwijderd en ook nog even bij spam gekeken, daar staat ook geen reactie in.

      Verwijderen