Pagina's

donderdag 8 februari 2018

Leven met een nieuw budget - deel 8

Op dit moment is deze rubriek 1 vaak de populairste blog van de week :). Mocht je pas voor het eerst op mijn blog 'landen', hier vind jede links naar deel 1, deel 2, deel 3, deel 4, deel 5deel 6 en deel 7 van 'Leven met een nieuw budget'.

Vandaag het gezin van Roelfien en Wim met hun 2 volwassen zoons. Ze hebben hun budget met 10% verminderd en besparen zo ruim 500 euro per jaar. Lees maar mee...1. Stel jezelf (evt. je gezinssamenstelling, evt. huisdieren) even voor.
Mijn naam is Roelfien. Ik ben 58 jaar evenals mijn man Wim. Ik heb 8 kinderen (verwacht volgend jaar mijn 13e kleinkind). De jongste 2 wonen nog bij ons; Sander 21 jaar en Rob 23 jaar.

2. Wat was (ongeveer) je ‘oude’ weekbudget?
Ons weekbudget was 100 euro, maar we gingen er vaak overheen.

3. Welke uitgaven vielen onder dit weekbudget?
De boodschappen voor eten en drinken, drogistartikelen, was- en afwasmiddelen en kleine
cadeautjes.

4. Wanneer ben je gestart met je nieuwe budget?
We gaan as vrijdag starten (deze lijst is half oktober gestuurd, dus inmiddels is dit gezin gestart, AH)

5. Waarom ben je gestart met je nieuwe budget?
Ik wil niet onnodig geld uitgeven. Ik weet uit ervaring dat het minder kan, maar vind het op dit moment lastig om te minderen.

6. Hoeveel euro heb je nu te besteden per week?
90 euro en dat moet het dan ook echt zijn.
Tijdens mijn zoektocht naar een plaatje over boodschappen doen, kwam ik deze tegen ;)... Niet relevant voor deze blog, maar te leuk om niet te delen :)...
7. Welke uitgaven vallen nu onder dit weekbudget of is dat hetzelfde gebleven?
Hetzelfde gebleven. Wel willen we alleen nog maar in het weekend wijn drinken i.p.v. elke dag.

8. Kon je je voorbereiden op de overgang van oud naar nieuw budget?
Heb me al een hele poos voorbereid maar ga het nu dus echt doen.

9. Viel de overgang je mee of tegen?
Moet nog blijken (mocht je dit lezen Roelfien, we zijn benieuwd hoe het nu gaat :))

10. Waar ben je tegenaan gelopen?
Mijn man doet vaak ook boodschappen. Hij is vaak duurder uit dan ik.

11. Hoe reageerde je omgeving/evt. andere gezinsleden op jouw/jullie nieuwe budget?
Ik heb het niet verteld, behalve aan mijn man.

12. Wat is het verschil per jaar door dit nieuwe budget een jaar zo te houden?
530 euro

13. Wat zou je anderen adviseren die willen/moeten gaan leven met een lager budget?
Boodschappenlijst maken aan de hand van een van te voren gemaakt menu en goed prijzen vergelijken.

2 opmerkingen:

  1. Ben benieuwd hoe het nu gaat. 530 euro is een mooi bedrag om extra over te houden ��
    Siger

    BeantwoordenVerwijderen
  2. LOL. Wat een geweldig plaatje! Ik wilde het pinnen, maar dat kan helaas niet...

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen