Pagina's

dinsdag 20 februari 2018

Recept - hartige taart met spruitjes

Na mijn eerdere hartige taarten met prei, broccolisperziebonen en spitskool nu een hartige taart met spruitjes. Lees mee en geniet :)...


Je hebt nodig:
- 8 plakjes bladerdeeg (6/7 kan ook)
- half zakje gerookte spekjes
- spruitjes
- ui (kun je ook weglaten)
- aardappels (wij voegden er 1 toe, maar een stuk of 3/4 kan ook)
- 3 eieren
- 200 ml melk
- wat teentjes knoflook (nu gebruikten we er 4, maar je kunt het prima weglaten)
- kruiden naar smaak (deze keer hadden we paprikapoeder en basilicum)


Spruiten hadden wij vanuit de vriezer (tip: koop het in de aanbieding, maak ze schoon en vries het in, we kochten het dus vers eerst, maar werden ziek en hebben het toen ingevroren). 

Verwarm de oven voor op 200 graden. Bekleed een springvorm of ovenschaal met bladerdeeg:

Snijd de aardappel in mini-blokjes:

Snipper de ui, bak de spekjes en gooi de ui en aardappel erbij:

Spruitjes erbij:

Wanneer je kinderen hebt dit bij het zien van spruitjes al roepen dat ze het niet willen eten, maar het eigenlijk wel lusten, kun je de spruitjes even koken en samen met de rest (m.u.v. de spekjes) even door de staafmixer halen. Noem het 'hartige taart', 'taart van oma' of net iets waar ze vermoedelijk wél enthousiast van worden. Als ze 18 worden pas opbiechten wat er eigenlijk in zat ;)...

Eieren, kruiden en melk erbij:

Even laten pruttelen en dan in de springvorm:

Een mooi patroon maken of een ratjetoe:

Geraspte kaas erover en in de oven (ong. 30-40 minuten op 200 graden):

En klaar:

Wees gewaarschuwd: Op deze manier lust iedereen spruitjes...


Voor je het weet is alles op...

Eet smakelijk!

Wij kregen onverwachts eters, dus hadden niet genoeg aan de taart. Ook niet genoeg ingrediënten om er 2 te maken. Dussss, er kwamen frietjes bij op tafel, mmm lekker ;)... Er werd nog net niet gevochten om het laatste stukje, maar lekker was het wel. Spruitjes vind ik persoonlijk machtiger dan bijv. taart met sperziebonen. Maar misschien is dat ook verbeelding...

Wat maak jij met spruitjes?

18 opmerkingen:

  1. Erg leuk idee, maar o , als ze hier maar denken dat er spruitjes inzitten ...
    Echt lastig om elke dag weer wat te verzinnen wat iedereen lust .
    Soms denk ik weleens , bekijk het maar , dan eet je maar een boterham ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan zou ik door het geheel de staafmixer halen. Doordat het in de oven gaat, zie je er niets meer van denk ik :)...

      Als ze klein zijn, laten ze zich nog voor de gek houden... Gisteren at ik hutspot. Christilène eet alles, maar die ui hè, daar heeft ze ineens kuren over de laatste tijd. Ik heb geen zin om het tot snot te pureren, dus even met de vork en het blijft vrij grof en je ziet dus de uien nog...

      Heel verhaal van gemaakt, dat het 'Bino-eten' was. Ze werkt op school over Bino de pinguïn en dit was volgens mij zijn lievelingseten. 'Kijk, een ui' zei ze. 'Oja, dat lijkt wel ui ja. Weet je wat het in het echt is? Een Zuidpool-knol. Bino gaat die altijd zoeken en die vindt hij lekker joh...' Ahum... Het bord ging zonder 1 zeurtje schoon leeg. Peter kwam binnen, dolenthousiast werd hij begroet 'pap, wij eten Bino-eten vandaag...' Ohhhh, errugggg als ze dit over 5 jaar terugleest ;)...

      Verwijderen
    2. Ja, kinderen voor de gek houden. Dat deed ik ook! Onze oudste at opeens geen bloemkool meer. Wel broccoli en laat nu witte broccoli bestaan! Lekker dat ze die vond!

      Verwijderen
  2. Ziet er goed uit zeg! Dat bladerdeeg ook zo netjes in de vorm, daar heb ik geen geduld voor een zeker niet als ik hongerig ben :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn man kookt ze altijd bij ons. Ik vind ze niet bijzonder lekker. Deze taart lijkt me een leuk alternatief!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha ha adrianne , ja , zo kreeg ik vroeger ook nog weleens iets bij ze binnen , heb pas inderdaad de staafmixer erdoor gehaald , met een openschoten met spruitjes, kwam er een , een mini blaadje tegen (grrr) en allemaal stopten ze ermee, terwijl het eerst “wel smaakte”... dan zijn ze de 20 gepasseerd....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoor het al; tijd voor een periode stage in het buitenland. Hele dagen op rijst of maïspap. Daarna juichen ze bij het op tafel zetten van een spruitjestaart, geloof me ;)...

      Verwijderen
  5. doe je de spekjes niet van tevoren bakken? en de spruiten even de kook erover laten gaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Spekjes wel van tevoren bakken, maar spruiten niet de kook erover laten gaan. Kan vast wel, maar deden wij niet. Dan behouden de spruiten een lekkere bite, wij houden niet van die superzachte groente ;)...

      Verwijderen
  6. Wij eten spruiten als Indonesische stamppot: aardappels koken, Spruitjes (grote kalveren)10 minuten wokken met een ui (of 2) en paar teentjes knoflook, dan nasikruiden erbij doen (zelf gemengde of zakje)en 3 eetlepels ketjap erbij, nog even goed door laten warmen. De aardappels stampen met het spruitenmengsel en eventueel een scheutje melk. Op het laatst 100 gram taugé en een flinke hand dry roasted pinda's erdoor roeren. serveren met pindasaus en saté stokjes. Heerlijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn kinderen lusten ook geen spruiten.
    Toen ging ik ze stampen en noemde het
    stamppot. Het is jaren goed gegaan tot
    één het een keer zag. Daarna hoefde ze
    mijn spuiten stamppot niet meer.
    Jou taart ziet er lekker uit .
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha grappig.. vandaag ook gegeten. Ik zei tegen mn man ' we doen net als adrianne, we maken gebruik van onze restjes'. In dit geval werd het net zo'n taart als die van jou met als extra nog wat worteltjes er doorheen... de spekjes geven een lekkere smaak aan de taart he??!! Gr heleen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijke taart zo te zien!
    Ik lees nog steeds mee maar reageer bijna nergens meer.
    Nu wilde ik je ook laten weten dat onze schuld afgelost is mede dankzij jouw blog en diverse andere bloggers.Omdat ik het meest van jou leerde meld ik het je even.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij eten spruitjes met rijst en satesaus

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ga hem ook maken. Vaak in een andere vorm lusten ze het wel. Zo maak ik een spruitjes stamppot met spekjes en appel er doorheen. Daarbij nog een hele rookworst en wat jus. Lusten ze graag! Bedankt weer voor je recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als je de spruitjes in vries doet u ze dan eerst blanceren? Of kunnen ze schoon gemaakt rauw worden ingevroren? Ik ga die taart ook maken, misschien wel morgen 😋. Dank u voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe ze rauw erin (schoongemaakt inderdaad). Luie huisvrouw ;). Blancheren kan ook :).

      Verwijderen