Pagina's

maandag 23 januari 2017

Frietjes met gehaktballen

Toen vriendinlief hier vrijdagmorgen zat en vertelde dat haar wasmachine stuk was, zei ik haar dat ik Peter zou vragen of hij er even naar kon kijken. Hier in huis is het nl. de ongeschreven regel dat ik naar kapotte textieldingen kijk voordat het weggaat en Peter naar elektrische apparaten, witgoed, enz. Kortom: We prutsen heel wat raak ;)... Uiteraard is dit om kosten te besparen (veel dingen zijn 'eenvoudig' te verhelpen), maar ook omdat we het jammer vinden om dingen weg te gooien, omdat het simpelweg milieubelastend is. 

Een leuk voorbeeld is een overhemd van Riverwoods dat ik voor Peter ooit kocht. Al kort na de aanschaf had hij tijdens een verhuizing een gat in de mouw ter hoogte van de elleboog opgelopen. Ohh, wat baalde ik, want het was net nieuw. In een klein wolatelier een dorp verderop kocht ik elleboogstukken in donkerblauw (de manchetten en de kraag waren van donkerblauwe bloemetjesstof) en stikte deze erop. Het was 1,5 uur werk met het gedraai onder mijn voetje, omdat ik het teveel werk vond om de naad los te tornen. Erna droeg hij het overhemd enkele jaren met veel plezier. Ik zag dat de elleboogstukken na een lange tijd toch wat kaal werden (het was een soort suède) en toen er een vlek net boven de manchet in kwam was het de hoogste tijd voor het volgende project: Korte mouwen. Laatst ruimde ik de kast op en maakte wat oudere overhemden met wat groezelige boorden plaats voor nieuwe. Zo ook dit overhemd vond zijn weg naar 'de Ikea-bak'. Volgend project: Nog onbekend; de stof van het rugpand en de voorpanden is nog prachtig. Echt jammer om zomaar weg te doen. Het is een lichtblauw met wit gestreept overhemd. Ik denk er nog over. Iemand nog ideeën? Roep maar :)...


Terug naar het hoofdspoor: De wasmachine... Peter keek ernaar, dacht te weten welke printplaat stuk was en heeft vanmorgen vroeg nieuwe onderdelen besteld. Wordt vervolgd, ik ben benieuwd...

Zaterdag lunchte ik met iets heerlijks: Het restant van de hartige taart op brood, mmmm... Echt superlekker! Christilène verkoos toch liever pindakaas boven de taart, ook goed.

Maar wat we 's avonds moesten eten hadden we nog niet echt bedacht. We kwamen te laat thuis om nog een ovenschotel te maken, kregen onverwachts mijn ouders met een zusje en broertje op de koffie en Peter opperde om friet te gaan eten bij mijn ouders. We maakten gekheid over het 50euro-budget, maar ik zei dat ik echt niet daar friet ging eten. Ik vroeg Peter wat hij dan wilde en we besloten zelf friet te maken. Gewoon.... Van aardappels... Gewone, simpele Aldi-aardappels, omdat ik die nu eenmaal in huis had :)... Ik zal proberen een foto-beschrijving te geven...
250 gram gehakt, 1 boterham, een ei, ui en aardappels, dat vormt ongeveer je basis :)

 Kneed je gehakt, de boterham (excl. de korst - die is hier favoriet bij de kinderen), een ei en wat gehaktkruiden goed door elkaar. Maak er 5 gelijke gehaktballen van (of meer kleine of minder grote)
Doe wat paneermeel in de kom en rol je gehaktballen erdoorheen.

Klontje (room)boter erbij en braden maar. Goed draaien tussendoor en laten garen.
Ik hield behoorlijk wat paneermeel over. In de verpakking terugdoen met mogelijke resten gehakt leek me geen goed idee, dus in een Tupperwarebakje in de koelkast gezet. Ik kijk of het nog goed is morgen voor de ovenschotel. Ik verwacht het wel en laat het nog weten!

Schil aardappels en snijd ze in plakken, erna in repen.  

Snijd de ui in ringen of kleine stukjes (wij gebruiken de ringen voor de 'bereklauw' en de snippers voor 'speciaal')

Het restant met wat grovere stukken heb ik ingevroren. Makkelijk voor bij macaroni, o.i.d.

En daar waren de gehaktballen, ze smaakten weer voortreffelijk! En dat van 250 gram gehakt...

Frietjes, zo supersuperlekker! Ook kun je natuurlijk zelf grotere frieten snijden, zelf houd ik meer van minifriet.

 Alstublieft, eet smakelijk! Ajjj, de satésaus was op en ik vergat nieuwe te kopen (we eten het niet heel vaak), nu misten we het echt, dus we aten het met mayonaise en wat andere sauzen die ik nog wel had...
En vanmorgen gestart met maar liefst ruim 60 pittenzakken knippen, stikken en locken voor de webwinkel (voor degenen die net meelezen: Ik heb met iemand een webwinkel ten bate van de kerkbouw. We verkopen o.a. fotokaarten, brocante artikelen en pittenzakken en werken uitsluitend met vrijwilligsters). Pfftt, eind van de middag voelde ik me zo ongeveer zelf een pittenzak. Gelukkig heb ik vanmorgen een vrijwilligster gevonden die de afwerking wil doen, omdat met dit koude weer de bestellingen de deur uitvliegen... Vrijdagmiddag is er ook al iemand gekomen om me te helpen met binnenzakken vullen...

Verder vandaag hard gewerkt om m'n droge was weg te vouwen/strijken/opruimen en een start gemaakt met een leuk recycleer-project. Het is een cadeau, dus nog even geduld ;)... Oja en nog wat mails beantwoord voor Marktplaats-verkopen. Ik zal nog een keer wat van m'n tips delen om dingen te verkopen via Marktplaats of Facebook als daar behoefte aan is. Laat maar weten! 




13 opmerkingen:

  1. Satesaus zelf maken. Uitje fruiten met sambal, pindakaas erbij, 1 of 2 eetlepel, met wat water warm laten worden, goed roeren. Afmaken met scheut sojasaus, citroensap en eventueel zout. Opletten want sojasaus kan ook al zout zijn. Eenvoudig en lekker. Groet Francine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yep, heb ik ook al vaker gehoord! kHad echter nog maar een minibeetje pindakaas, geen sambal en geen sojasaus :(. Waar gebruik jij sojasaus nog meer voor? Ik heb het eigenlijk nooit in huis... Of zou je satésaus bijv. ook met ketjap kunnen maken? Ik weet het eigenlijk niet ;)...

      Verwijderen
    2. Sojasaus is ketjap manis. Is zoet.asin is zout. Wij gebruiken het bij rijst gerechten of in gehakt met pindakaas .heerlijk. groetjes Carla

      Verwijderen
  2. Ik maak altijd zakdoeken van oude overhemden. Vierkanten knippen.
    Zoompje rondom en klaar is Kees. De overhemden of bloesjes moeten wel van 100% katoen zijn, anders snuit het niet lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook een superidee!! Ik heb zelf meer dan genoeg zakdoeken op dit moment en die zijn allemaal vrij nieuw, dus nog niet aan vervanging toe. kHeb het nooit eerder gehoord, maar het klinkt zo simpel. Ik ga het zeker onthouden, dankjewel!

      Verwijderen
  3. Heerlijk zelf gemaakte frieten.hier elke week op het menu.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mmmmm, lekker hè? Gebruik je speciale 'patat-aardappels' of gewoon een willekeurige aardappel? Eet smakelijk :)!

      Verwijderen
  4. Ik ben vanaf het begin aan het bijleren, maar tips over verkopen op marktpartijen of Facebook zou ik graag lezen. Weet niet of je het al ergens hebt gedaan? Anders ben ik heel benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van de overhemden kun je nog leuke kinderkleedjes maken. Zonder mouwen. Heel eenvoudig. Kijk maar eens op pinterest staan heel veel van die hemdjurkjes op.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van het overhemd kan je mooie bijenwas doeken maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waar vul je de pitten zakken mee als ik vragen mag :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik maak ook altijd zelf pindasaus. Ik doe melk in een pannetje met wat ketjap manis een teentje fijngesneden knoflook wat sambal en pindakaas. Dat verwarmen tot het indikt tot een saus. Gebruik niet meteen teveel melk. En voeg de rest toe op smaak.

    BeantwoordenVerwijderen