Pagina's

vrijdag 22 september 2017

Recept - frikandelbroodjes

Eerder deze week plaatste ik al de belofte dat ik het recept van de frikandelbroodjes zou plaatsen. Bij deze... Dat het niet gezond is, begrijpt iedereen natuurlijk ;). Ik koop 1 tot 2x per jaar een doos frikandellen en een doos hamburgers voor gourmetten. Ik had echter dit keer nog flink frikandellen over. We lusten ze wel, maar eten weinig tot geen snacks, friet, enz. omdat we eigenlijk altijd 6x per week groente eten. Ineens bedacht ik dat ik wel frikandelbroodjes kon maken voor de jongerenavond.

En ieder met pubers weet: Hoe ongezonder, hoe lekkerder ;)... Nouja, uitzonderingen daargelaten, maar de worstenbroodjes (knakworstjes in bladerdeeg) bijvoorbeeld zijn erg favoriet bij de jongens hier en als ik soms de verhalen hoor van anderen over snoepautomaten en chipszakken, dan weet ik genoeg...


Daar komt het supersimpele recept:

Je hebt nodig:
Bladerdeeg
Curry
Frikandellen
Ei (voor bestrijken)

Verwarm je oven voor op 200 graden.

Laat de plakjes bladerdeeg ontdooien (per frikandel heb je 2 plakjes bladerdeeg nodig)
Halveer de frikandellen:
Leg een halve frikandel (bevroren) in het midden van het bladerdeeg:
En doe dit 32 keer, hahahaha grapje ;)...

Ik had alles ontdooid en kwam erachter dat ik teveel frikandellen had, ik heb dus even van 2 plakjes 3 gemaakt, zodat ik geen nieuw pakje bladerdeeg open hoefde te maken.

Doe curry over de frikandel:

Vouw het bladerdeeg dicht. Kluts het ei en bestrijk het frikandelbroodje met ei.  
Zet het in de oven voor een minuut of 20-30 (als ze bruin zijn, zijn ze goed)


Eet smakelijk!

Het resterende kluts-ei zet je gewoon in de koelkast en bak je de volgende dag in de koekenpan voor jezelf als lunch. Frummeltje kaas erop, wat kruiden, misschien een paar uien-ringen, smullen maar!

Laatst zei iemand onder m'n blog 'je lijkt me er de persoon niet naar dat je eerder al veel weggooide...' Ehm, ik moet jullie misschien dan teleurstellen: Nu pas zie ik in hoeveel ik eigenlijk weggooide. Zo'n restje geklutst ei heb ik voorheen altijd weggegooid... Gewoon met het idee 'dat kun je toch niet bewaren tot morgen'. Dat geldt ook voor een klein restje groente/aardappels 'is toch niet genoeg voor iedereen', rijst 'kun je niet opwarmen', een droge boterham 'voor de vogels', enz. Wat deed ik al wel? Ik keek al wel naar hoe een product eruit zag, dus bijv. melk met als datum 21-9 had ik gerust vandaag nog open gemaakt of gekeken of het nog goed was, daar was ik niet heel strikt in. Zo heeft m'n uitdaging dus ook nog een hele positieve wending gegeven aan ons voedsel-weggooibeleid. We gooien vrijwel niets meer weg (een enkele keer een korst brood die Jochanan 's morgens op de grond heeft gegooid en ik pas 's middags met stofzuigen tegenkom en laatst wel een stuk of 20 druiven die helemaal rot waren, tsja, er zijn grenzen ;)).

Mocht je nog op zoek zijn naar restjes-recepten, hierbij wat links naar eerdere blogs:
  
Gooien jullie veel eten weg? Of bewaar je juist alles? Wat is jullie favoriete 'kliekjes-recept'?

9 opmerkingen:

  1. Als je geen ei hebt, dan kun je ze ook bestrijken met melk.
    Lekker voor een snack moment of verjaardag met pubers.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kunt natuurlijk ook groente eten bij de frites, zodat je niet geheel ongezond eet :-) Frikadellen eten wij nooit, iets ergers kan ik niet bedenken.

    Erg veel gooien wij niet weg, maar een handjevol rijst of dergelijke dat over is bewaar ik niet.
    Een favoriet kliekjesrecept heb ik niet, maar ik vind het altijd wel leuk om - op vrijdag bijvoorbeeld - de kliekjes van de vorige dagen op te eten. Een mengelmoes van alles.
    En als het niet genoeg is, doen we er een kop soep bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er goed uit! En als je ze in de oven klaarmaakt hoef je ook verder geen vet te gebruiken. Dat lijkt me zeker ook een pluspunt : )

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik meet rijst en pasta af voordat ik het in de pan doe, dus daar heb ik geen restjes van. Als lunch eet ik meestal hetzelfde als wat de vorige dag het avondeten was (waarbij ik bewust een tweepersoonsportie maak en dus de tweede helft als lunch opeet). Ik eet vegetarisch en nooit aardappelenvleesgroenten maar meer wokgerechten of oostersachtige gerechten, daar kun je gemakkelijk veel groenten in kwijt. Kliekjes heb ik niet zo vaak, ik eigenlijk eet alles gewoon op. Soms heb ik een klein kopje soep over, dat wordt dan een vieruurtje de dag erna. Soms maak ik een rauwkostsalade bij de maaltijd (laatste stuk komkommer, gerimpelde tomaat, laatste stengels bleekselderij). Een overgebleven gekookte aardappel gaat in de soep de dag erna. Ik houd erg van soep, hartstikke gezond, makkelijk te maken, goedkoop, smakelijk en blijft lang warm als je eet (ik ben een langzame eter). Je kunt er ook gemakkelijk restjes groenten in kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een goed idee, die frikadelbroodjes! Leuk voor de woensdag, als er vriendjes meekomen, ga ik zeker maken! Wij etenaltijd vrijdag restjes van de week. Eerst namen we het op zaterdag bij de friet, nu dus op vrijdag, lekker opgebakken in de koekenpan, heerlijk! Zo heb ik 1 keer in de week na schooltijd meer tijd voor de kids...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gekookte sperci-bonen met een beetje nootmuskaat zijn heerlijk bij een snackavond of een bbq.. zelf koud!!
    Of tomaten-feta en bassilicum ..altijd groente!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh heerlijk,
    k makte van de week kroketbroodjes op de zelfde manier.
    in plaats van de curry deed ik er wat mosterd in.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn man is dol op frikandelbroodjes! Maar ik moet nog betaalbare melkvrije bladerdeeg vinden, anders mogen peuter en ik steeds niet mee doen.
    Wij zijn op zijn wel zuinig met restjes, behalve wat op bord van peuter heeft gelegen. ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je schijnt zelf bladerdeeg te kunnen maken. Wellicht een idee voor je? En dan plantaardige boter gebruiken? Succes!

      Verwijderen