Pagina's

vrijdag 19 januari 2018

Boodschappen - week 3

Peter deed maandagavond na een vergadering nog even snel boodschappen. Het was een klein beetje, want ik had nog erg veel op voorraad...

Wat kocht hij? Erwtensoep 1200 ml (99 cent) met stokbrood, Elstar appels (aanbieding, 1,53/kg - 7 stuks prijs weet ik niet meer), soepstengels (foutje, teveel op het lijstje gezet, ik had nog 2 pakken), spekjes (voor bij de Chinese kool en om 1x doperwten/champignons/tomaat ermee te eten, we eten dus een half zakje per keer), salade-ui (voor bij de Chinese kool, deels voor de vriezer voor in pasta's ofzo), 2 pakken melk (35% korting i.v.m. houdbaarheid tot en met afgelopen woensdag. Gisteravond heb ik het laatste uit 1 pak op, de rest is ingevroren. Deze pakken zijn niet zo handig om in te vriezen en giet ik dus over in een kan of in een bakje. De pakken melk met een draaidop haal je gewoon 1 beker uit en leg je daarna in je vriezer. Ik gebruik die (ontdooide) melk dan weer een keer voor in hartige taart, brood, o.i.d.
Verder bananen (99 cent), tomaten (5 stuks 99 cent), Chinese kool (1,29), fisherman friends (niet op de foto: 2,19)


Je ziet het: Alles van AH, zelfs koopzegels erbij. 12,81 boodschappen en 1,20 koopzegels. Totaal: 14,01. 

Kijk met de Chinese kool maakte ik dit:
Mmm, lekker, een wok vol :)!

 En had ik al gedeeld dat we een heerlijke tulband hadden gekregen? Als dankjewel voor Peters hulp een keer. Het is een cake met spijs, beetje 'natte-cake-achtig'... Zooooo lekker! We hebben er vorig weekend van gesmuld, de rest ingevroren en zo kunnen we er mooi vaker van genieten.

Geen foto van gemaakt, maar afgelopen week heeft Peter nog snel een keer 2 platen koekjes gebakken. Hoppa, trommel zat weer vol. Ehm, nu weer leeg ;)...

Ik weet nog niet wat we eten vanavond, voorraad genoeg nog tot over het weekend, dus ik kan kiezen.

Inderdaad staan er voor deze week weinig groente op de foto. Ik heb nog veel over van vorige week. Peter zit veel op de weg op dit moment. Het komt geregeld voor dat hij veel te laat thuis is voor het eten en dus onderweg eet. Al die kliekjes vormen wekelijks zeker 1, maar soms zelfs 2 maaltijden. Als ik een stevige pot boerenkool maak, krijg ik dat met de 2 kinderen nooit op en zo houd ik dan weer over. Invriezen is niet optioneel vaak. Het kost me teveel ruimte in de vriezer en om die reden bewaar ik kliekjes vaak van 1 of 2 dagen en voeg het dan samen. Of ik gebruik het de dag erna als voorgerechtje of extraatje ofzo. Neem bijvoorbeeld deze restjes hutspot in bladerdeeg... Oeiii, restjes zijn hier geen straf...

En hoe is het jullie gisteren vergaan? 'Van de wind kun je niet leven' wordt weleens gezegd, maar wij zeiden al 'anders was je nu rijk...' Het heeft overal flink gestormd... De school van dochterlief (middenin het bos) was slechts nog middels 1 weg te bereiken, de andere wegen (3 geloof ik) waren versperd door omgevallen bomen, zo las ik in de mail. De school waar ik inviel ging eveneens een mail uit naar ouders.
Toen ik eenmaal klaar was om weg te gaan op school was de storm al ruimschoots gaan liggen. Met veel gepruts kreeg ik in m'n geleende auto de radio aan ;)... Daar hoorde ik dat de treinen al urenlang niet reden... En uiteindelijk kwam het bericht dat mensen zelf een oplossing moesten zoeken. Pfftt, hopelijk is iedereen veilig thuisgekomen... Christilène bleef er maar over praten, iedereen moest het horen 'weet je? Er zijn wel 3 mensen overleden... Het is echt zo gek...' Ze snapte echt niet wat het inhield volgens mij en had volwassenen horen praten denk ik. Wij zeiden 'dat is erg verdrietig ja dat die mensen zijn gestorven'. 'Nee, ze zijn niet gestorven, ze zijn overleden...' Ik las op Nu.nl dat alle 3 de slachtoffers zijn gevallen in Oost-Nederland. En daar was ik aan het werk... Wat voel je je dan weer gezegend dat je na een werkdag elkaar weer in gezondheid mag ontmoeten...

9 opmerkingen:

  1. Bedoel je met salade uit lente of bos uitjes? Weet je dat je die weer kan laten groeien als je de laatste 2 cm in water zet? Wordt niet zo mooie als de gekochte maar zeker bruikbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. extra sterke keelpastilles kruitvat evenaren de fishermansfriends qua smaak
    als het in de aanbieding is betaal je
    3x 25 gram voor 1 euro
    als je het omrekend is het echt een groot verschil of ah 29 euro de kilo of kruitvat 13 euro de kilo in de aanbieding

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wij zijn ook nogal van de fisherman´s friends, ik ben wel benieuwd naar de ingrediënten in die van het kruidvat... de fisherman's original zijn suikervrij en ook geen aspartaam, is dat bij die van kruidvat ook het geval?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die salade ziet er lekker uit. Ik heb volgende week weer een 'opmaakweek'. Zoveel overal liggen. Eerst maar opmaken en alleen kopen wat echt nodig is. Ben benieuwd wat ik uit ga geven. Wat doe jij met het geld dat overblijft. Als reserve houden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik houd het digitaal bij in Excel. Bijv. eerste week van januari gaf ik ruim 40 euro uit aan broodmeel. Dan sta ik dus een paar weken 'in de min'. Doel is echter om maximaal gemiddeld 50 euro per week uit te geven. Als ik eind van het jaar dus maar op 52x50=2600 euro uitkom :)... In een week met veel visite, een verjaardag of een traktatie heb ik ook altijd meer nodig. Een andere week doe ik het dan weer zonder extra's om 'de schade te beperken'. Zo dramatisch als het klinkt ervaar ik het totaal niet. Het gaat gemakkelijk nu ik het al zolang doe. Ik weet wat ik kan uitgeven en red me goed met dit budget...

      Succes volgende week! Je denkt er vast aan, maar anders kun je evt. een weekmenu maken? Dan zie je snel wat je nog mist :)...

      Verwijderen
  5. Ben wel benieuwd wat je dan dagelijks eet met je budget. Wij hebben ongeveer dezelfde gezinssamenstelling alleen eerst een zoon en daarna een dochter;) Eet eigenlijk al sinds ons trouwen e-nummer vrij, vrijwel zonder zout en minimaal gebruik van vlees. Maar als ik let op de prijs en toch gezond (dus voldoende groente, fruit ed) red ik het niet met 50euro. Ik denk dat ik het wel zou redden als ik kies voor minder gezond voedsel. Vandaar dat ik benieuwd ben... Groet DB.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We eten meestal groenten uit de aanbieding. Vlees eten we met mate (rond de 150 gram max per dag, soms een dag vegetarisch of een ei). Groenten van het seizoen. Komende week zijn de spruitjes per 500 gram 69 cent. We maken daar vaak een hele schotel mee en hebben dan genoeg. Bijv. winterpeen eten we wel weer een kilo in 1x (biologisch in aanbieding komende week 99 cent, maar gewone zal rond de 75 cent zijn). Zuurkool is nu maar een kleine 50 cent per zakje. Afgelopen week kocht ik Chinese kool voor 1,29 per stuk en de bloemkool was 1,39 (laatste kocht ik niet, ik had groenten genoeg). Diepvriesgroente is gezonder dan uit pot en een goedkoop (en snel) alternatief. Bijv. boontjes, boerenkool, spinazie, doperwten, enz. Boerenkool is deze week per zak van 300 gram meen ik in de aanbieding voor 99 cent.
      Op de website staan de exacte prijzen, ik heb alleen de aanbiedingen van komende week bekeken, rest uit m'n hoofd.

      W.b. fruit komende week bijv. net van 2 kg sinaasappels 1,99. Die neem ik dan weer 2 netten mee. Verder koop ik vaak appels en bananen en 1x fruit uit de aanbieding of iets anders dat we lekker vinden voor de afwisseling.

      Voor 50 euro koop ik ook de koopzegels in budget en om eerlijk te zijn hoef ik dan niet heel erg meer op te letten. Het went echt en zelfs is er ruimte over voor luxe artikelen. Brood bak ik zelf, dat scheelt nog iets in budget, maar geen 5 euro per week hoor ;)...

      Succes!

      Verwijderen
    2. Bio boerenkool uit de diepvries is bij de AH zelfs nog goedkoper als de aanbieding. Neemt ook minder ruimte in, ook fijn ;)
      Niet bio diepvries boerenkool is nog goedkoper ;-)
      Groet Siger

      Verwijderen
  6. Ik vind de uitleg over wat je dan zoalks eet en koopt behoorlijk chaotisch. Ik vraag me af of iedereen in het gezin dagelijks aan de schijf van 5 toe komt. Dat kan ik niet uit het verhaal halen. En waarom vries je de melk in? Die kun je toch de dagen erna gewoon opdrinken?

    BeantwoordenVerwijderen