Pagina's

dinsdag 6 februari 2018

Ruilkast - wat houdt het in?

Eerder schreef ik weleens over de ruilkast. Wat is de ruilkast eigenlijk :)? Lees en geniet mee...

In Epe (aan de Slathstraat) staat bij de enthousiaste Miran Radstake een schitterende kast die eerst in gebruik was als ruilkast van uitsluitend tijdschriften, later werd een helft ingezet als ruilpunt voor (bord)spelletjes en inmiddels is het een ruilkast voor tijdschriften en levensmiddelen...

Een lekker volle kast:


Aan de linkerkant allerlei soorten tijdschriften:

Gewoon vrij toegankelijk voor iedereen: 

De spelregels van de levensmiddelen-ruilkast:

En gewoon wat foto's:


Voor elk wat wils...

En zo begon het allemaal :)... Nu is de bodem niet meer zichtbaar ;)...

Voor wie is deze kast en hoe werkt het? De kast is voor iedereen. Je mag doneren, je mag iets ophalen. Uiteraard is het idee om iets te ruilen, dus zowel iets inleveren als iets meenemen. Toch kan het ook gebeuren dat je even niets nodig hebt en toch een hoop in te leveren (bijv. na het ontvangen van je Kerstpakket :))... Of je hebt gewoon echt iets nodig en geen geld om het te kopen; geen enkel probleem natuurlijk om dan alleen iets uit de kast te halen zonder iets in te leveren. 

Je levert gewoon je levensmiddelen in die je zelf niet lust of gebruikt, die al een poos in je kast staan, enz. Zelfs levensmiddelen die over datum zijn, maar nog wel gebruikt kunnen worden i.v.m. lange houdbaarheid (bijv. kruiden/thee/suiker/enz.) mogen worden ingeleverd, maar dan wel in een bak apart die bovenop de kast staat. Ook deze producten worden gewoon meegenomen door mensen, hoe leuk is dat :)... Er mogen geen houdbare producten als verse groenten worden ingeleverd, omdat niet gegarandeerd kan worden dat het snel wordt opgehaald.

Sjoukje schreef ook een hele blog over dit soort initiatieven en noemde het 'Blijmakers' Een geweldige naam als je het mij vraagt!

Houd je van lezen? Leen dan bij de bibliotheek eens het boek 'One Red Paperclip' Ik heb de Nederlandse vertaling geleend in de bibliotheek en gelezen. Wat een ge-wel-dig leuk boek :)! In het kort: De hoofdpersoon gaat de uitdaging aan om in 1 jaar tijd 1 rode paperclip te ruilen voor een huis. En het leuke? Het lukt hem nog ook... Ik vind zulke verhalen altijd erg leuk om te lezen. Ik herken dingen van ons eigen verhaal erin. Het ongeloof in je omgeving, opmerkingen als 'het gaat je nooit lukken', enz. En toch stug doorgaan ;)... Een leuke leestip dus :)!

Ken jij ook ruil-initiatieven in je omgeving? Tijdschriften, speelgoed, kleding, levensmiddelen, o.i.d.?

Oja, gisteren heb ik de beloofde Facebook-pagina aangemaakt. Van harte welkom :)! Niet te geloven zeg, gistermiddag opende ik de pagina en gisteravond waren er al ruim 400 mensen lid geworden. Heel erg leuk, gezellig!

Ook heb ik mijn Pinterest-account aangevuld met een deel van mijn blogs. Ik maakte een bord met 'Alle (bespaar)blogs van Aad Actief' en ga komende periode nog verder om steeds meer van mijn eerder geschreven blogs te pinnen op dit bord. De blogs hoop ik ook nog op de juiste borden te verdelen. Het gaat iets in werkelijkheid iets langzamer dan in mijn hoofd ;)... 

14 opmerkingen:

  1. Nee, helaas is er in mijn omgeving geen ruilkast o.i.d. Heb althans tot nu toe er geen kunnen vinden. Ik lees regelmatig over dit soort kasten of zelfs complete winkels, en ik vind het een mooi initiatief. Voorkomt verspilling, en ik denk dat het voor veel mensen een uitkomst is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Denk ik zeker over na, maar ik zit nu in een tijdelijke woning, is hier bij mijn huis dus niet zo zinvol om te starten.

      Verwijderen
  2. Superleuk zo'n kast! Ik heb ook best spullen die ik daar in zou willen zetten. helaas is er hier nergens eentje in de buurt.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Superleuk vind ik dit soort kasten. Het voordeel van zo'n kast is dat er geen houdbaar eten in de vuilnisbak verdwijnt.

    Bij mij in de bieb staat een ruiltafel, daar mag helaas geen eten of kleding op.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gebeurt het dan niet dat iemand gewoon zo goed als de volledige inhoud van de ruilkast meeneemt ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tot nu toe gelukkig niet :)... Ach, er zal overal een keer misbruik van gemaakt worden, dat is het leven. Toch hoop ik dat dit initiatief nog lang blijft bestaan en dat er meer positieve dan negatieve ervaringen meegemaakt zullen worden :)...

      Verwijderen
  5. Heb jij voor mij, dan heb ik voor jou. Wat een geweldig principe hé?!
    Het boek ken ik niet, maar spreekt me zeker aan. Ik neem eens een kijkje in onze bieb hier. Dank voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier staat een ruilkastje met boeken zag ik per toeval! Wel verdekt opgesteld, echt ook bij iemand op het erf, maargoed..hij staat er! Breng een boek en neem er weer 1 mee. Ik ga er binnenkort even langs! Leuk initiatief!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij ons op het vrijwilligerswerk voor minder bedeelden staat een grote ruilkast voor boeken en dvd's. Er wordt veel gebruik van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij ons in het dorp heb je in het dorpshuis een minibieb. Op vrijdagmiddag met koffie en thee voor de liefhebber, best gezellig en zo spreek je nog eens iemand uit het dorp.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik gebruik zelf Marktplaats als middelpunt voor ‘ruilhandel’. Oude winterjas verkopen, van de opbrengst een ‘nieuwe’ pan kopen. Oude bloemenvaas aanbieden gratis op te halen, stapel tijdschriften bij iemand anders zelf gratis ophalen. Even vragen of degene die stekjes aanbiedt wellicht interesse heeft in mijn overtollige bloempotten, ja, leuk, dan ga ik ze brengen en krijg ik als dank een paar stekjes. Mijn oude tennisracket gaat op MP, week later koop ik van die paar euro ook op Marktplaats bladmuziek. Fijn, zo’n indirecte ruilhandel!
    Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super leuk idee, wat staat er precies in het schrift je op de eerste foto?

    BeantwoordenVerwijderen